Sensoren wegdek meten strooibehoefte

Artikel delen

Slimme sensoren in het wegdek die meten wanneer er zout gestrooid moet worden en zichzelf opladen met ongebruikte energie uit de GSM en 4G netwerken: hoeveel vernieuwende technologie past er in één zin? Op 5 oktober is de eerste sensor geplaatst in het asfalt. De baanbrekende techniek is het resultaat van samenwerking tussen BAM Infra, T-Mobile en sensorontwikkelaar Nowi.

De sensoren geven preventief door wanneer het gaat vriezen. Visuele inspecties zijn dan niet meer nodig en er wordt alleen gestrooid daar waar het nodig is. Door de juiste analyse kan onderhoud veel slimmer en efficiënter worden uitgevoerd. In iedere sector en productgroep zijn talloze toepassingen te bedenken voor slimme sensoren. Het is aan de bedrijven en ontwikkelaars om ook echt werk te maken van de mogelijkheden.

Een cruciaal ingrediënt voor deze sensoren is het nieuwe, landelijk dekkend Narrow Band IoT (Internet of Things) netwerk van T-Mobile. Sensoren wisselen hiermee data uit met een heel laag stroomverbruik en vanaf de meest ontoegankelijke plekken, zoals in het wegdek.

Sensoren wegdek meten strooibehoefte

Het tweede innovatieve element van de pilot komt op naam van de Nederlandse sensorontwikkelaar Nowi. Het probleem met sensoren is dat ze voeding nodig hebben: een kabel of batterij. Wanneer je duizenden sensoren in het wegdek stopt kan het vervangen van de batterijen een forse kostenpost worden. Met de klimaatsensoren van Nowi zijn die problemen voorbij. Ze voeden zich namelijk met de ongebruikte signalen van WiFi, 4G en GSM. ‘Plug & forget’, zoals Nowi dat noemt.

Hoe het werkt

De sensoren worden in het bestaande wegdek aangebracht in een geboord gat van 8,5 centimeter. Om de sensor te beschermen, ontwikkelde BAM een speciaal kunsthars. Elke 15 minuten geeft de sensor de temperatuur door met een nauwkeurigheid van 0,25 graden Celcius. Die informatie wordt gekoppeld aan andere bronnen, zoals weermodellen, en wordt geanalyseerd. Het resultaat is een zeer nauwkeurige voorspelling wanneer er waar gestrooid moet worden. En dus ook waar niet.

Sensoren wegdek meten strooibehoefte

De winst van gericht en efficiënt strooien reikt veel verder dan het besparen van zout. Gestrooid zout komt in het smeltwater en in de nevel veroorzaakt door het verkeer terecht. Het verontreinigt de omgeving en bereikt via het grondwater naburige plassen, sloten en rivieren. Het is ook nog eens slecht voor de levensduur van het asfalt. Het mes snijdt aan vele kanten hier.

Op 5 oktober is de eerste proefsensor geplaatst. Ook de gemeente Amsterdam en het Havenbedrijf Amsterdam zijn bij de pilot aangesloten. Zij starten in november met het plaatsen van tien sensoren in hun wegennet en maken daarmee hun infrastructuur slimmer.