Is Nederlander klaar voor zelfrijdende auto?

Artikel delen

Zelfrijdende auto’s moeten wel heel erg veilig zijn om sociaal te worden geaccepteerd. Een dodelijk ongeluk dat wordt veroorzaakt door een technische fout van een zelfrijdende auto, wordt als minstens 4,5 keer zo erg beschouwd als een dodelijk ongeluk door een menselijke fout. Dat blijkt uit onderzoek van Bart Overakker, die op dit onderwerp op 12 oktober 2017 afstudeerde bij de faculteit TBM van de TU Delft.

Hoe kijken gewone Nederlanders eigenlijk aan tegen zelfrijdende auto’s op de weg? Student techniek, bestuur en management (TBM), Bart Overakker vond het vreemd dat daar nog weinig onderzoek naar was gedaan. Zeker aangezien bedrijven als Alphabet en Tesla al wel flink aan het ontwikkelen zijn, en ook in Nederland proeven gehouden worden. Na de discussie die vorig jaar oplaaide na een dodelijk ongeluk met een zelfrijdende Tesla in Florida besloot Overakker een onderzoek te doen naar de beoordeling van zelfrijdende auto’s. Via zijn stageplek bij het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid kreeg hij toegang tot 510 respondenten die in leeftijd, geslacht en opleidingsniveau een goede afspiegeling vormden van de Nederlandse bevolking.

Het algemene beeld is positief: 65 procent van de Nederlanders is voorstander van de komst van de zelfrijdend transportsysteem. Wel wordt het veelal wenselijk geacht dat er nog een vorm van menselijk ingrijpen en controle mogelijk is in zo’n systeem. Nog opvallender: als een zelfrijdende auto een dodelijk ongeluk veroorzaakt, rekenden respondenten zo’n auto daar 4,5 keer zo hard op af als een gewone auto met chauffeur aan het stuur. Voor opzettelijk misbruik, dus een dodelijk ongeluk met een gehackte auto, is dit zelfs een factor 6. Conclusie van Overakker is dan ook dat de invoering van zelfrijdende auto’s maar beter te langzaam kan gebeuren, dan te snel: “Want als er dan toch ongelukken gebeuren, ben je weer terug bij af.”