Grootste zeesluis ter wereld

Artikel delen

Op 6 oktober bezochten ruim 40 MKB-Infraleden en enkele introducés de herinrichting van het sluizencomplex in de haven van IJmuiden. De organisatie van de excursie was, zoals altijd, in handen van Jong MKB Infra. De herinrichting is een technisch hoogstandje en maakt van de zeesluis de grootste ter wereld. Deze zal ten minste de komende honderd jaren dienst doen. ‘De sluis van de eeuw, voor een eeuw’, aldus de betrokken partijen. MKB Infraleden kunnen alvast noteren: vrijdagmiddag, 13 april 2018. Want dan is een volgende excursie gepland. Introducés vooraf aanmelden.

Tekst: Arie Grevers
Fotografie: Rijkswaterstaat en Kees Stuip

IJmuiden, Rauw aan Zee. Met die slagzin timmert de gemeente Velzen aan de weg met haar havengebied. Een goed gekozen slogan, want rauw past evengoed bij de zware industrie van het havengebied, als bij de natuur in de duinen bezuiden de sluizen in de monding van het Noordzeekanaal. Of bij de zee die onstuimig te keer kan gaan en bij de eigenzinnigheid van de hussel- en omdraaitaal (moegdreek tarpen=omgekeerd praten) die vroeger in IJmuiden gangbaar was.
In die omgeving waren de ruim veertig ondernemers van MKB Infra te gast bij OpenIJ, het consortium dat werkt aan de vernieuwing van het sluizensysteem in de haven van IJmuiden. Een vleugje ‘rauw’ kregen ondernemers mee, want er stond de straffe, frisse westenwind onder een strakke herfstzon toen ze aan boord gingen om het project van dichtbij te bekijken.

De stemming was zoals altijd opperbest. Vaste prik bij de bijeenkomsten: netwerken en ervaringen uitwisselen tijdens de rondvaart en daarna aan tafel in het restaurant Kop van de Haven. Voorafgaand aan de rondvaart waren de ondernemers uitgebreid bijgepraat door gastheer Wessel Mak van Van Oord, een van de partijen in het consortium. En bijna traditiegetrouw kreeg ook Joost Haest van Severijn Hulshof Advocaten het woord om weer enkele aanbestedingscases door te spreken.

Economische noodzaak

Het sluizencomplex van IJmuiden wordt wel de voordeur genoemd van het Amsterdamse havenareaal. De huidige Noordersluis is tot op heden de sluis voor de grote zeeschepen (vracht- en passagiersschepen) die via het Noordzeekanaal richting de aanlegsteigers en de laad- en loskaden aan het IJ gaan. De zeeschepen worden steeds groter en voor een volgende generatie zal de Noordersluis te smal en te ondiep zijn. Als er niets gedaan wordt, zou dat catastrofale gevolgen hebben voor de economie van de gehele regio. Het is nu eenmaal zo, dat het transport met grote schepen goedkoper is dan met kleinere. Als de grootste schepen de haven van Amsterdam niet meer kunnen bereiken, dan zullen bedrijven uitwijken naar locaties met een haven waar dat wel kan. Er moet dus een nieuwe sluis komen tussen de twee bestaande sluizen, de Middensluis en de Noordersluis. Hiervoor moet het hele gebied op de schop, een klus die in 2016 is begonnen en de oplevering is volgens planning in 2019.

Facts en Figures

  • 1.650 m diepwand.
  • 3 stalen roldeuren à 2.400 ton staal.
  • 10.000 ton damwand.
  • 7.500 ton buispaal.
  • 2.000 ankers.
  • 290.000 m3 beton.
  • 25.000 ton wapeningstaal.
  • 4.500.000 m3 grond afvoeren.

Drieledige opdracht

Het uitvoerende consortium financiert, realiseert en is de eerste 26 jaren verantwoordelijk voor het onderhoud. Ze kregen een drieledige opdracht mee van gemeenten, provincie en rijksoverheid: borg de bereikbaarheid van de Amsterdamse haven tijdens en na de uitvoering, maak van de sluis een robuuste waterkering en zorg ervoor dat de verzilting van het Noordzeekanaal niet toeneemt, ook al zullen er via de nieuwe sluis tijdens het op- en afschutten grotere hoeveelheden zeewater tegelijk in het kanaal stromen. Verder moet de sluis ook voor de hele grote schepen getijdenonafhankelijk zijn. Dit heeft geleid tot een ontwerp van een sluis met de volgende proporties: 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Met die afmetingen wordt de zeesluis de grootste ter wereld.