Elektrische versus diesel: wie gaat winnen?

Artikel delen

Het elektrische rijden wint steeds meer terrein, zowel bij personenauto’s als bij bestelwagens en trucks die in binnensteden worden ingezet. Inmiddels is er ook al een handvol (kleine) graafmachines en ander (bouw)materieel zonder dieselmotor en roepen steeds meer fabrikanten, dat ze er druk mee bezig zijn. Mede dankzij de sjoemelsoftware van Bosch heeft de dieselmotor een slechte naam gekregen. Maar betekent dat dan ook, dat de dieselmotor op termijn uit beeld verdwijnt? Dat valt nog te bezien als we JCB en Bosch mogen geloven.

David Bell: “De vraag stellen is de vraag beantwoorden. Voor de komende jaren kunnen we niet zonder schone dieselmotoren.”

De grote Britse machinefabrikant JCB nodigde eerder dit jaar de vakpers uit om een tweetal primeurs te komen aanschouwen. De eerste was een al enige tijd verwachte nieuwe serie graafmachines, de ander bleek nogal onverwacht de eerste geheel elektrische minigraver van JCB te zijn. Onverwacht, omdat JCB nog niet zo heel lang geleden zelf de productie van dieselmotoren ter hand had genomen. Was dit het begin van een nieuw tijdperk?

Pleidooi vóór diesel

Het antwoord op die vraag was evenzeer onverwacht. David Bell, voorheen directeur bij JCB en nu erevoorzitter van de Britse Construction Equipment Association (CEA), was gevraagd om een op dat moment gewaagd pleidooi te houden vóór de dieselmotor.

Volgens Bell mag zo’n elektrische minigraver als de 19C-1 E-TEC in veel opzichten handig, milieuvriendelijk en uit marketingoogpunt onvermijdelijk zijn, in het dagelijks leven gaan we het niet redden zonder dieselmotoren. Dat laatste met name voor de grotere machines. Want de huidige accu’s zijn niet in staat om voldoende kracht te leveren in verhouding tot hun gewicht en hun aanschafkosten. Diesel heeft volgens Bell maar liefst 54 keer meer energie-inhoud dan lithium-ion accu’s. Natuurlijk komen er uiteindelijk sterkere accu’s op de markt, die ontwikkeling staat niet stil. Maar voor de komende jaren kunnen we niet zonder schone dieselmotoren. Want het gaat wel om de steeds schoner wordende dieselmotoren waar JCB zelf ook continu aan werkt. Dat laatste mede vanwege het volgend jaar in werking treden van Stage V. Moderne dieselmotoren blijken niet alleen qua brandstofverbruik zeer efficiënt vergeleken met benzinemotoren, ook bij de uitstoot van koolstofdioxide (CO2), stikstofoxiden (NOx) en fijnstofdeeltjes scoren ze tegenwoordig minder slecht (bij fijnstof gaat het om voor de gezondheid nadelige, in de lucht zwevende, deeltjes kleiner dan 10 micrometer).

Tegengeluid

“Elektrisch klinkt schoner, goedkoper en daarmee milieuvriendelijker dan het is”, aldus David Bell. Elektriciteit opwekken en opslaan is viezer en duurder dan we denken (en hopen). Vies omdat er nog altijd heel veel kolencentrales voor worden ingezet en er bij het maken van accu’s heel veel CO2 wordt geproduceerd. Tijdens de productie van accu’s voor een huidige model elektrische auto komt volgens Bell maar liefs 6,3 ton CO2 vrij: “Net zoveel als een vergelijkbare moderne dieselauto in vijf jaar op de weg produceert.”

Bell vertelde ook, dat de lithium-ion accu’s die nodig zijn om een 20 tons graafmachine 8 uur achtereen te laten draaien, op dit moment nog zo’n € 180.000,- kosten. Dat is meer dan menige machine zelf kost. Economisch niet haalbaar dus. Dat we nog steeds met kolencentrales werken komt mede, doordat alternatieve stroombronnen te weinig bijdragen, kernenergie maatschappelijk niet wordt geaccepteerd en waterstof al heel lang in de ontwikkelfase zit en daar vooralsnog niet uit lijkt te komen. Conclusie: we zullen nog lange tijd van dieselmotoren gebruik moeten maken. Bijbehorende opdracht: ervoor zorgen dat dieselmotoren zo schoon mogelijk worden.

Auteur: Pieter de Mos

JCB, www.jcb.com.