Duitse bruggen versterkt met hogesterktebeton

Artikel delen

Een Nederlands-Duits consortium maakt voor de renovatie van de Duitse Rheinbrücke Maxau brug gebruik van kunststofspecialist Bolidt uit Hendrik-Ido-Ambacht. De brug wordt versterkt met hogesterktebeton, waarna Bolidt de bijna 300 meter lange kabelbrug van een zelf ontwikkelde hecht- en slijtlaag voorziet. Deze hecht- en slijtlaag geeft een cruciale bijdrage aan dit concept.

Bolimix-machine in actie op de Erasmusbrug in Rotterdam.

In totaal zijn naar schatting ruim tachtig Duitse stalen bruggen toe aan renovatie, onder meer door vermoeiing van de stalen constructie. In de meeste gevallen gaat het om belangrijke verkeersaders waardoor er eigenlijk geen tijd en mogelijkheid is deze bruggen lange tijd af te sluiten, terwijl renovatie in veel gevallen noodzakelijk is.

Het Nederlands-Duits consortium dat de Rheinbrücke Maxau brug onder handen neemt, lost dat onder meer op door Bolidt materiaal te gebruiken dat een kortere doorlooptijd heeft dan bijvoorbeeld asfalt. Dit bespaart kostbare tijd waardoor de brug eerder weer in gebruik is. Het is bovendien ten opzichte van asfalt vele malen slijtvaster en daardoor verkeersveiliger. Deze aanpak kan als voorbeeld dienen voor de tientallen andere Duitse stalen bruggen die met dezelfde probleem kampen.
Bolidt werkt voor de renovatie samen met bouwpartijen Leonard Weiss Bauunternehmung en Strukton International. De renovatie start dit najaar en is opgesplitst in twee fases van elk een half jaar, waarbij het verkeer zoveel als mogelijk wordt ontzien. Kenmerkend voor de kwaliteit van het gebruikte materiaal Boligrip® is onder meer dat het niet plastisch vervormt, daar waar asfalt bij remmend en optrekkend verkeer vaak ‘opstroopt’.

Bolimix-machine

Voor het aanbrengen van de nieuwe hecht- en slijtlaag gebruikt Bolidt de Bolimix-machine. Deze heeft het bedrijf zelf ontwikkeld, speciaal voor het aanbrengen van de Boligrip® systemen op bruggen. Per dag kan de machine meer dan 10.000 vierkante meter kunststof hecht- en slijtlaag aanbrengen. Daarmee zijn vier dagen verdeeld over een half jaar voldoende om de gehele Rheinbrücke Maxau van zijn nieuwe hecht- en slijtlaag te voorzien. Afhankelijk van onder meer de temperatuur op de bewuste dagen zorgt het technische team van Bolidt, waaronder laboranten en werktuigbouwkundigen, ervoor dat het materiaal in een constante laagdikte wordt aangebracht. Voor een optimaal resultaat wordt het werk uitgevoerd in een geconditioneerde tent, onder toeziend oog van het technisch team van Bolidt.

Diverse Nederlandse bruggen, waaronder de Galecopperbrug en de Erasmusbrug, zijn al van dit materiaal voorzien. Op de Moerdijkbrug doet Boligrip® inmiddels ruim tien jaar dienst. Het bedrijf nam in Australië de West Gate Bridge onder handen en in Nieuw-Zeeland de Auckland Harbour Bridge. Met de opdracht voor de Rheinbrücke Maxau zet het bedrijf nu ook voet op Duitse markt.

Bolidt Kunststoftoepassing B.V., www.bolidt.com