Limach E18.1 geheel van eigen bodem

Artikel delen

Ook in Nederland worden tegenwoordig elektrische graafmachines gemaakt, nu ja, omgebouwd. Electric Special Technics (EST) uit Ede heeft de primeur.

Bij EST weten ze het zeker: “Dit is wat opdrachtgevers vragen.”

De mannen achter EST namen een standaard minigraver van Volvo en bouwden die om tot een volledig elektrisch aangedreven machine met een lithium-ijzer-fosfaat-accupakket. Er is in de praktijk uitgebreid ervaring opgedaan met het eerste prototype, dat te huur was (en is) via zusteronderneming verhuurbedrijf Rent4All. Die testperiode is verlopen zonder noemenswaardige storingen of problemen, terwijl de machine op alle denkbare manieren werd ingezet bij grond- en sloopwerk.

Hele dag draaien

Er kan een hele werkdag (8 uur) mee worden gedraaid, waarna hij in dezelfde tijdspanne kan worden opgeladen. Het lithium-ijzer-fosfaat-accupakket wordt als zeer duurzaam en betrouwbaar aangemerkt. Dat is financieel van belang, want vervangen van accu’s is nog altijd een dure grap.

Wat dat betreft geldt hetzelfde als bij de Cat 323F Z-line. De elektrische Limach is grofweg 2,5 keer zo duur als de dieselversie. Daar staat tegenover dat hij in 10.000 draaiuren ongeveer 30.000 liter brandstof kan besparen. Bovendien valt hij onder de gunstige MAI/Vamil-regeling, zodat de overheid ook een deel van de aanschafkosten draagt.

www.est-bv.nl