Cumelasector investeert 1 miljoen in trekkerbumpers

Artikel delen

Door de trekkerbumper is de trekker beter zichtbaar in het verkeer en dat helpt om aanrijdingen te voorkomen. Dit is het belangrijkste argument voor cumela-ondernemers om een trekkerbumper aan te schaffen, zo blijkt uit de enquête die werd gehouden onder de eerste 500 gebruikers van een trekkerbumper.

Foto: Cumela.

Zaterdag 9 februari werd Loon- en Verhuurbedrijf De West uit West-Beemster in het zonnetje gezet. Dit omdat het bedrijf de koper is van de 500ste, met CUMELA-subsidie ondersteunde, trekkerbumper. Naast de subsidie krijgt het bedrijf een jaar gratis gebruik van de Veilig Vakwerk app. De West is het laatste bedrijf dat een subsidie van 500 euro per aangeschafte bumper ontvangt. In totaal stelde de organisatie een subsidiepot van een kwart miljoen euro beschikbaar. Daarmee wordt deze zeer succesvolle campagne van CUMELA Nederland om de verkeersveiligheid te verbeteren afgesloten.

Werken aan veiligheid op de weg

Om de effecten van de campagne te meten is de afgelopen maand een enquête uitgezet onder alle deelnemers van de trekkerbumper-campagne. In de enquête geven bijna alle ondernemers aan de bumper aangeschaft te hebben om een bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid. Iets wat bij meer dan de helft van de ondernemers complimenten opleverde vanuit de omgeving. Wat ze vooral ervaren hebben is dat de bumper andere weggebruikers duidelijk maakt hoe breed het voertuig is en dat voorkomt veel ongelukken. Ook zien de respondenten de bumper als bescherming van de medeweggebruiker bij een aanrijding.

Succesvolle campagne

De CUMELA-subsidie heeft de bekendheid van de trekkerbumper vergroot en verkeersveiligheid bij veel bedrijven op de agenda gezet. Ook zijn sinds het begin van de campagne, twee jaar geleden, het aantal aanbieders spectaculair gestegen. Dat de trekkerbestuurders graag meer willen doen om de verkeersveiligheid te vergroten blijkt uit het feit, dat meer dan de helft van de respondenten aangeeft ook zonder subsidie de bumper aan te gaan schaffen. Deze bedrijven vragen tevens om meer maatregelen die de verkeersveiligheid kunnen vergroten.
Directeur Janneke Wijnia van CUMELA Nederland is trots dat deze campagne om het landbouwverkeer veiliger te maken zo succesvol is verlopen. “Het bewijst dat het de ondernemers in onze sector ernst is met de verkeersveiligheid. Ze beseffen hoe belangrijk de weg is voor hun werk en willen investeren in zichtbaarheid om hun positie letterlijk en figuurlijk te markeren. Het is mooi dat de bedrijven mede dankzij onze subsidie al meer dan een miljoen hebben geïnvesteerd in verkeersveiligheid.”