Innovatief JCB blijft in diesel geloven

Artikel delen

Tegelijk met het productierijp verklaren van JCB’s eerste volledig elektrische minigraver, de 19C-IE, vertelde de Britse machinefabrikant opnieuw volledig te geloven in dieseltechnologie, maar dan wel in een dieselmotor waarvan de uitstoot minimaal is. Hard machinenieuws was er in de vorm van de 30-19E Teletruk, de Hydroload 555-210R en een veelheid aan vernieuwde graafmachines met Stage 5 motor.

Tekst: Pieter de Mos / Beeld: JCB

Compacte graafmachines 85Z-2 is weer helemaal bij de tijd met zijn Stage 5 motor en andere verbeteringen.

JCB is van oudsher een innovatief bedrijf, dat inmiddels kan bogen op de productie van ruim 300 verschillende machines en producten. En er komen steeds weer vernieuwingen bij, zo ervoer de Europese vakpers begin juni op het Britse JCB-hoofdkwartier.

Om bij het ‘zachte’ deel te beginnen: sinds bijna tien jaar geleden het LiveLink informatiesysteem werd geïntroduceerd, heeft het gebruik ervan een hoge vlucht genomen. Om de huidige kwart miljoen gebruikers verder te ondersteunen wordt het uitgebreid met een app voor machinisten, een compacte ‘tag’ voor op de machine, zodat die altijd valt te traceren. Voor fleetowners is er nu een fleetmanagementsysteem aan gekoppeld. Iedereen met de juiste toestemming kan nu zo’n beetje alles inzien van machines en dat moet de downtime zo laag mogelijk gaan maken.

Zuiniger en schoner

Als producent van dieselmotoren is het voor JCB van groot belang, dat die niet aan de kant worden geschoven vanwege milieuproblemen. Daarom investeert de fabrikant veel geld en tijd in het schoner en daarmee ook efficiënter maken van de eigen dieselmotoren. Nieuwste ontwikkeling is de 3 liter Stage 5 DieselMAX, een viercilinder motor met 55 kW (74 pk) vermogen. Hij is kleiner en lichter dan JCB’s EcoMAX diesel, maar biedt een 10 procent groter koppel (440 Nm) en gebruikt 5 procent minder brandstof. Bijzonder is de combinatie van DPF en DOC in een enkele unit, om een zo schoon mogelijke uitstoot te realiseren. Overigens gebruikt JCB voor de zwaardere machines voortaan dieselmotoren van Cummins, zo werd bekendgemaakt.

Werkpaard 131X vervangt de JS131 in de klasse van 13 tot 16 ton. De ruimere Comman Cab heeft een fors verlaagd geluidsniveau.

Stage 5 motoren

In de klasse van 13 tot 16 ton presenteerde JCB een drietal met Stage 5 motoren uitgevoerde graafmachines. Daarbij vervangt de 131X de JS131, de 140X de JS130 en de 150X de JS145. Deze werkpaarden in het grondverzet, zoals innovatiemanager Tim Burnhope ze noemt, moeten met minder brandstof een hogere productie geven. In de 131X gebeurt dat door JCB’s eigen 55kW (74 pk) EcoMAX dieselmotor, bij de 140X en 150X door een 81kW (108 pk) sterke EcoMAX diesel. De machines zijn 80 mm breder gemaakt en daardoor nu uitgerust met de ruimere Command Cab. Daarbij is het geluidsniveau in de cabine met maar liefs 68 procent omlaag gegaan.

Ook de compacte graafmachines 85Z-2, 86C-2, 90Z-2 en 100C-2 zijn vernieuwd. Ze hebben nu een Stage 5 motor van Kohler met DPF en DOC, nieuwe joysticks, instrumentenpaneel met 7 inch monitor, programmeerbare oliestroom, lastgrenssignalering en meer zicht door de voorruit.

Roterende verreiker

Teletruk 30-19E kan door zijn telescoopmast pallets verder en hoger wegzetten.

Als grootste innovatie introduceert JCB zijn eerste roterende verreiker. Deze Hydraload 555-210R kan tot 20,5 meter heffen en maximaal 5,5 ton hijsen en daarmee op veel vlakken een vaste of mobiele hijskraan vervangen. Overigens is ook de ‘reguliere’ inzet als verreiker met platform mogelijk. De Hydraload 555-201R komt nog dit jaar in Europa op de markt. Hij heeft een flexibel stempelsysteem: het kan breed en smal (kleine bouwplaats, nauwe straten) worden gebruikt. Door de automatische vlakstelling gaat het opzetten razendsnel. Voor hijswerk is een 2meter lange jib beschikbaar en de aanbouwdelen worden automatisch herkend, met instelling van de juiste lastgrafiek. JCB verwacht er veel van in de GWW-sector en op bouwplaatsen waar veel met prefabelementen wordt gewerkt.

JCB’s eerste roterende verreiker, de Hydraload 555-210R, kan op veel vlakken een vaste of mobiele hijskraan vervangen

 

Elektrische Teletruk

Tot slot nog een elektrische nieuwtje van JCB: Teletruk 30-19E. Hij is gedeeltelijk bedoeld als vervanger en aanvulling op de vorkheftruck. Door zijn telescoopmast kan hij pallets verder en hoger wegzetten: tot 1900 kg op 2 meter afstand. Door zijn compactheid is zijn draaicirkel minimaal en door het weglaten van de liftkolom (heftruck) is het zicht naar voren sterk verbeterd. Bovendien kan hij door zijn lagere opbouw nu gewoon een container binnenrijden. Het is verder een zeer stille machine.

www.jcb.com