Elektrisch vervoer zonder batterij

Artikel delen

Een Japanse universiteit heeft een elektrisch vervoer (EV) zonder batterij laten rijden op de campus van Toyohashi University of Technology. Het prototype eenpersoons EV rijdt op elektriciteit, gevoed via het wegdek.
 
Elektriciteittransmissie van twee elektroden onder het wegdek naar de stalen riemen, ingebed in de voorwielen, maakt het mogelijk om de auto met een snelheid van 10 kilometer per uur te laten rijden (5 kilowatt output, 13,56 megahertz frequentie). Professor Ohira hoopt in 2022 de auto te kunnen laten rijden op openbare wegen.
Dit project valt onder het Strategic Information and Communications R&D Promotion Programme (SCOPE) van het Japanse ministerie van informatie en communicatie (MIC). Professor Ohira is al jaren bezig geweest met het onderzoek naar nieuwe inductie-oplaadmethodes. Dit keer heeft hij in samenwerking met Taisei Corporation een elektrisch wegdek ontworpen, waarop de gemodificeerde Toyota Coms de testritjes reed. Het team van Ohira gaat verder met de ontwikkeling van deze inductiemethode. Hierbij krijgen ook rijprestaties, efficiëntie en veiligheid de aandacht. De droom van EV’s die lange afstanden rijden zonder oplaadprobleem, lijkt hiermee dichterbij te komen.
 
Bron:  Rijksdienst voor Ondernemend Nederland