Inloggen
Registreren
Wachtwoord vergeten?

 
gepubliceerd op 18-01-2018

Houten fietsbrug: laagste milieubelasting



GWW.01.18.Hout.Fietsbrug.6.jpg

GWW.01.18.Hout.Fietsbrug.6.jpg

GWW.01.18.Hout.Fietsbrug.6.jpg

GWW.01.18.Hout.Fietsbrug.3.jpg

GWW.01.18.Hout.Fietsbrug.3.jpg

Figuur 3. Vergelijking tussen de fietsbruggen bij verschillende levensduren.

GWW.01.18.Hout.Fietsbrug.2.jpg

GWW.01.18.Hout.Fietsbrug.2.jpg

Figuur 2. Vergelijking CO2-uitstoot van de verschillende bruggen. De houten fietsbrug legt 4.430 kg CO2 eq. vast terwijl bij de productie van andere m

GWW.01.18.Hout.Fietsbrug.1.jpg

GWW.01.18.Hout.Fietsbrug.1.jpg

Figuur 1. Vergelijking tussen de netto MKI scores van de verschillende bruggen.

De houten fietsbrug scoort het beste op milieugebied: staal is 25 keer meer milieubelastend, beton bijna 40 keer en kunststofcomposiet is zelfs bijna 75 keer meer belastend voor het milieu dan de houten fietsbrug. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO).

In de studie ‘Vergelijkende LCA studie bruggen – vaststellen van duurzaamheidscore van bruggen uitgevoerd in staal, beton, composiet en hout’ is de milieubelasting van twee brugtypen onderling vergeleken: een verkeersbrug en een fietsbrug. Hierbij hebben brancheverenigingen en bedrijven uit de beton-, staal-, composiet- en houtsector gezamenlijk een brugontwerp en bijbehorende eisen afgesproken en de benodigde data aangeleverd. De studie is uitgevoerd door ingenieursbeau BECO (nu onderdeel van Ernst & Young) te Rotterdam.
Hout is vanwege de afmetingen alleen beoordeeld voor de fietsbrug. Hierbij is Azobéhout uit duurzaam beheerde bossen in Midden-Afrika vergeleken met beton, staal en kunststofcomposiet. Conclusie is dat de milieubelasting van fietsbruggen sterk afhankelijk is van het gekozen materiaal: Hout heeft een ‘erg lage score in vergelijking met de andere bruggen’.
 
Milieubelasting
De totale milieubelasting is een optelsom van elf verschillende soorten verontreiniging; zoals de uitstoot van CO2, het opraken van grondstoffen en de giftigheid voor mens, dier en plant. De zeer lage totale milieubelasting van de houten fietsbrug komt het meeste door het maken van de bovenbouw en het vervoer van het hout. De energie die vrij komt door verbranding van het afvalhout is groene energie en vervangt ‘vervuilende’ energie uit olie, gas en kolen. Het rapport toont ook aan dat de houten fietsbrug over de gehele levensduur (50 jaar en 100 jaar) en met eventueel onderhoud het ruimschoots wint van andere materialen.
 
Het volledige LCA rapport is te vinden op: www.houtinfo.nl/bos-milieu/lca-bruggen-onderling-vergeleken.

Lees ook: Bodegraven-Reeuwijk kiest voor houten fietsbruggen
 


Overige in Actueel