Inloggen
Registreren
Wachtwoord vergeten?

 
gepubliceerd op 24-01-2018

’s Werelds eerste 3D-geprinte fietsbrug geopend



Aan de uiteinden van de fietsbrug zijn naspanblokken geplaatst en zijn ook de verankeringen van de naspanstaven goed te zien. Foto: Video BAM Infra.

Tijdens het printen is 20 kilometer staaldraad ‘meegeprint’. Foto: Video BAM Infra.

Foto: BAM Infra.

Op 17 oktober 2017 is de eerste volledig 3D-geprinte, voorgespannen betonnen fietsbrug ter wereld geopend. Fietsers konden voor het eerst over de 3D-brug fietsen die deze zomer geprint werd in het lab van de TU Eindhoven.
 
De fietsbrug is onderdeel van de aanleg van de nieuwe provinciale randweg om Gemert; de Gemert Noord-Om. De brug is 8 meter lang (overspanning van 6,5 meter) en 3,5 meter breed. Christophe van der Maat, Gedeputeerde Mobiliteit en Samenwerking van de Provincie Noord-Brabant: “Duurzaamheid speelt bij de aanleg en het beheer van onze wegen een steeds grotere rol. Daarom dagen we marktpartijen uit om op een innovatieve manier te bouwen, nieuwe duurzame technieken te ontwikkelen en materialen zoveel mogelijk opnieuw te gebruiken. Bij de beoordeling van offertes en aanbestedingen voor onze projecten krijgen partijen die met een innovatief en duurzaam plan komen ook onze voorkeur. Ook als die aanbieding wellicht iets duurder is dan bij de reguliere aanpak.”
Bijzonder aan de brug is dat alle elementen die geprint zijn, tevens een constructieve functie vervullen. Daartoe is er een stalen draad meegeprint. In totaal is 20 kilometer staaldraad verwerkt. Op de locatie zijn de geprinte delen samengevoegd en zijn er naspanstaven door de sparingen aan de binnenzijde gevoerd. Hierna is de brug nagespannen.
 
Duurzamer
Marinus Schimmel, directeur BAM Infra Nederland: “Met 3D-printen hebben we geen hulpmaterialen, zoals bekisting, nodig. Dit levert aanzienlijk minder afval op en we hoeven minder schaarse grondstoffen te gebruiken. Ook heeft deze manier van werken een positief effect op de hoeveelheid CO2-uitstoot tijdens het productieproces van de brug.”
Het 3D-printen van bruggen maakt maatwerk mogelijk op elke locatie, voor een reëel kostenniveau. Theo Salet, hoogleraar TU Eindhoven: “Dankzij de inzet van robots kan elk ontwerp telkens weer op een unieke wijze worden gerealiseerd met eenzelfde inspanning. Een belangrijk bijkomend voordeel is dat alle informatie die in het ontwerpproces is verzameld nu ook direct kan worden doorgegeven aan de uitvoering. Dit is een belangrijke ontwikkeling op het gebied van Bouw Informatie Management (BIM), omdat het de partijen in de keten dichter bij elkaar brengt.”
 
Complete rotonde op zijn plek
Naast de ingebruikname van de fietsbrug werd in de nieuwe randweg ook een complete rotonde op zijn plek geschoven. De rotonde werd in de afgelopen maanden naast het verkeer gebouwd, bovenop zes stalen profielbalken. De rotonde van staal en beton met een gewicht van 1,2 miljoen kilo werd in 6 uur over een lengte van 39 meter op zijn plek geschoven, waarbij de profielbalken als rails fungeerde. Deze totale ‘operatie’ inclusief het opbreken van de bestaande Handelseweg en het aansluiten op de nieuwe rotonde op de randweg heeft zich beperkt tot 48 uur afsluiting van de weg. Deze bouwmethode wordt al vaker toegepast bij tunnels onder het spoor, maar is nu voor het eerst toegepast bij een rotonde met behulp van de expertise van firma Mammoet.
 


Overige in Actueel