Inloggen
Registreren
Wachtwoord vergeten?

 
gepubliceerd op 21-06-2011

Op locatie breken en sorteren



GWW.03.11.Sloop.Saes.3

GWW.03.11.Sloop.Saes.3

GWW.03.11.Sloop.Saes.3

GWW.03.11.Sloop.Saes.1

GWW.03.11.Sloop.Saes.1

GWW.03.11.Sloop.Saes.1

GWW.03.11.Sloop.Saes.8

GWW.03.11.Sloop.Saes.8

GWW.03.11.Sloop.Saes.8

GWW.03.11.Sloop.Saes.2

GWW.03.11.Sloop.Saes.2

GWW.03.11.Sloop.Saes.2

GWW.03.11.Sloop.Saes.4

GWW.03.11.Sloop.Saes.4

GWW.03.11.Sloop.Saes.4

GWW.03.11.Sloop.Saes.5

GWW.03.11.Sloop.Saes.5

GWW.03.11.Sloop.Saes.5

GWW.03.11.Sloop.Saes.6

GWW.03.11.Sloop.Saes.6

GWW.03.11.Sloop.Saes.6

GWW.03.11.Sloop.Saes.7

GWW.03.11.Sloop.Saes.7

GWW.03.11.Sloop.Saes.7

GWW.03.11.Sloop.Saes.3De beuk erin en snel afvoeren. Dat was vroeger het credo bij sloopwerk. Aangescherpte milieuregelgeving en een toegenomen milieubewustzijn hebben echter geresulteerd in een totaal andere aanpak van sloopwerk. Cradle-to-cradle is het nieuwe toverwoord en daarbij horen het breken van sloopafval, sorteren en recycling. Saes International BV liet op een open dag op 5 mei enkele noviteiten zien op het gebied van aanbouwdelen voor sloop en recycling. Een sloopbedrijf inhuren is daardoor soms niet eens meer nodig.

GWW.03.11.Sloop.Saes.1

Henk Saes, directeur Saes International: ‘De MB Breekbak is de meest innovatieve oplossing voor het breken op locatie.’

 

Door de wekenlange droogte werden de aanwezigen bij de breek- en zeefdemonstratie steeds geler van het stof, maar dat hadden ze er graag voor over. Saes International BV, fabrikant van aanbouwdelen voor grondverzet, wegenbouw, overslag, sloop en recycling, liet namelijk de werking zien van de nieuwste breekbak en zeefbak.


Daartoe werden de gasten – waaronder GWW Totaal – vanuit de vestiging inWeert naar een Belgische locatie net ten zuiden van het Brabantse Stramproy vervoerd. ‘De MB Breekbak is de meest innovatieve oplossing voor het breken op locatie’, vindt algemeen directeur Henk Saes. Daarnaast krijgen de nieuwe MB Zeefbakken, Xcentric Rippers, FRD/Furukawa sloophamers en Saes trilblokken alle aandacht. Het zijn allemaal aanbouwdelen die eenvoudig op een graafmachine zijn te plaatsen. ‘Handig voor loonbedrijven en sloopaannemers, maar een bouw- of gww-bedrijf kan er ook zelf mee aan de slag. Ze zijn te kopen of te huren’, aldus Saes.

Breekbakken

Hoogtepunt is toch wel de nieuwe MB Breekbakken serie. Deze breekbak is ideaal voor het breken ter plaatse van inert materiaal en werkt op de hydraulische installatie van de graafmachine waarop hij wordt gemonteerd. Gedemonstreerd werd de mobiele breker MB-BF70.2 voor graafmachines van meer dan 16 ton en met een eigen gewicht van 2,25 ton. De breker heeft één vaste geribde plaat en één geribde plaat die beweegt in twee dimensies. Het sloopafval wordt dus vermalen in plaats van gebroken. Hierdoor verloopt het breken niet alleen sneller, maar vooral ook stiller. Een voordeel in binnenstedelijke locaties.

‘De breekbak is breed toepasbaar’, legt Saes uit. ‘Denk aan sloopwerkzaamheden in de bouw, het saneren van industrie- en stedelijke terreinen, het behandelen van materialen uit groeven, de grondverzetsector, wegwerkzaamheden, milieusaneringen en werkzaamheden op rotsen. Ook gewapend beton is geen probleem. Door een magneet aan de breekbak toe te voegen kan de wapening na het breken direct worden gesorteerd. Optioneel kan tevens een sproei-installatie worden gemonteerd.’

Er zijn vier modellen breekbakken: allen instelbaar voor fracties van 15 tot 120 mm (alleen de kleinste breekbak heeft een maximale fractie van 100 mm):

• BF60.1: de kleinste van de serie, voor kleine werkzaamheden en kleine graafmachines vanaf 10 ton. Laadbak van 0,50 m3 en capaciteit van 9,1 tot 19,9 m3/h (kleinste en grootste fractie).

• BF70.2: voor kleine tot middelgrote breekwerkzaamheden. Geschikt voor machines vanaf 16 ton. Laadbak van 0,60 m3 en capaciteit 12,0 tot 30,0 m3/h.

• BF90.3: ideaal voor graafmachines vanaf 20 ton. Laadbak van 0,80 m3 en capaciteit van 18,0 tot 40,0 m3/h.

• BF120.4: het grootste model uit de reeks, gemaakt voor het uitvoeren van werkzaamheden op grote bouwplaatsen. Geschikt voor graafmachines van meer dan 28 ton. Laadbak van 1,00 m3 en capaciteit van 25,0 tot 50,0 m3/h.

 

GWW.03.11.Sloop.Saes.8

De breekbak werkt op de hydraulische installatie van de graafmachine waarop hij wordt gemonteerd.

 

GWW.03.11.Sloop.Saes.2

 

 

 

 

 

Breken en oppakken van sloopafval met de breekbak.

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

GWW.03.11.Sloop.Saes.4

De breker heeft één vaste geribde plaat en één geribde plaat die beweegt in twee dimensies. Hierdoor wordt het sloopafval vermalen in plaats van gebroken.

 

Op bouwlocatie bewerken

Volgens Saes voorkomt de breekbak onnodig transport van sloopafval indien het breekmateriaal op de bouwplaats is her te gebruiken voor bijvoorbeeld bouwwegen of als fundatie onder nieuw aan te leggen wegen: ‘Wanneer je normaal sloopafval wilt laten breken voor hergebruik op de bouwlocatie, dan moet het eerst per vrachtwagen naar een brekerinstallatie worden vervoerd en vervolgens weer terug. Dan brengt hoge kosten met zich mee. Bovendien mag sloopafval alleen door gecertificeerde bedrijven worden vervoerd. Als het sloopafval op de slooplocatie blijft is het geen afval en kan het door iedere sloopaannemer of loonbedrijf worden verwerkt met de breekbak. Dit kan leiden tot een besparing op de sloopkosten van zestig procent!’

Ook het inhuren van een mobiele breekinstallatie is volgens Saes vaak geen optie: ‘Veel binnenstedelijke locaties zijn niet bereikbaar met een mobiele breekinstallatie. Vooral niet als het transport over al of niet historische klinkerbestrating moet plaatsvinden. Daarnaast moeten mobiele brekers voldoen aan milieuregels op het gebied van geluid, trillingen, vrijkomend stof, lucht en bodembescherming.’

 

Zeefbakken

De MB-S Zeefbakken zijn ideaal voor het sorteren van natuurlijk materiaal, zowel voor als na de breekfase. Ze kunnen volgens Saes tot 60 procent besparen op de breektijden: ‘De zeefbakken hebben een trommelinhoud die oploopt tot het dubbele van de traditionele zeefbakken. Je hebt dus veel meer zeefoppervlak. Ideaal om te gebruiken in combinatie met de breekbakken.’ De genodigden kregen een demonstratie te zien met de MB-S18. Deze is bestemd voor machines van meer dan 18 ton en heeft een eigen gewicht van 1,85 ton. Tijdens de demonstratie werd grond keurig gescheiden van puin- en groenafval.

De zeefbakken zijn geschikt voor primaire sortering van afval- en sloopmateriaal, opvulling voor bouwputten, het saneren van steenachtig terrein, sorteren van kiezels in waterstromen, schoonmaak van stranden en andere omstandigheden waarin fijner materiaal moet worden verkregen. Ze zijn verkrijgbaar in drie modellen met verschillende afmetingen en gewichten en kunnen worden geïnstalleerd op alle modellen graafmachines:

• Zeefbak MB-S14: het kleinste model van de serie, geschikt voor graafmachines met een gewicht van 10 tot 21 ton. Geschikt voor het sorteren van natuurlijk materiaal, zowel voor als na de breekfase. Capaciteit van de bak (vullingsgraad 50 procent) is 1,2 m3.

• Zeefbak MB-S18: geschikt voor graafmachines van 18 tot 35 ton. Kan natuurlijk materiaal sorteren (rivierbodem, restmateriaal uit groeven, droge grond). Capaciteit: 2,4 m3.

• Zeefbak MB-S23: grootste van de reeks en de grootste zeefbak ter wereld. Kan worden gebruikt met graafmachines vanaf 35 ton. Capaciteit is 4,7 m3.

 

GWW.03.11.Sloop.Saes.5

Graafmachine met zeefbak.

 

[

 

 

 

 

 

GWW.03.11.Sloop.Saes.6

 

Xcentric rippers en sloophamers

Ze werden niet gedemonstreerd, maar ze stonden wel opgesteld in Weert: de indrukwekkende Xcentric Rippers en Furukawa sloophamers. Ook dit zijn weer aanbouwdelen voor graafmachines. ‘De xcentric ripper garandeert een grotere productie, een minimum aan onderhoudskosten, minder trilling voor machine en machinist en hij opereert praktisch geluidloos’, aldus Dick van der Starre, managing director bij XR International BV. Volgens van der Starre is de machine voor 85 procent van alle toepassingen productiever dan de op de markt beschikbare hydraulische hamers. ‘In de helft van de gevallen is er zelfs sprake van verdubbeling of zelfs verviervoudiging van de productiviteit. Het geheim zit in de excentrisch bewegende aandrijfschijven die de slaande beweging genereren. Door de hoogfrequente slagkracht moet de ondergrond wel de vrijkomende energie kunnen absorberen. Een dunne betonvloer op een ondergrond van klei zal daardoor moeilijker te slopen zijn. Maar bij de sloop van asfalt is deze machine razendsnel, omdat hij dan zijn kracht wel kwijt kan. Voordeel is verder dat je met de beitel probleemloos een schrapende beweging kunt maken, zonder dat deze breekt.’

Omdat de gesloten energiekamer niet van buitenaf kan worden beïnvloed of beschadigd door stof, water, vuil of iets anders, kan de machine probleemloos worden ingezet in de meest zware omstandigheden in tunnels, bij funderingen, op modderige en natte plekken. Zelfs onderwater operaties zijn geen probleem. De xcentric ripper is beschikbaar in acht versies voor wat betreft afmeting en gewicht en geschikt voor montage aan graafmachines variërend van 7 tot 100 ton.

Ook de onvolprezen Furukawa sloophamers waren te bewonderen. Door een minimum aan onderdelen kennen deze sloophamers een grote duurzaamheid. Daarnaast zijn ze bijzonder stil. ‘We krijgen ze soms pas na vier jaar terug. Eigenlijk moeten ze jaarlijks een onderhoudsbeurt, maar er zijn sloopaannemers die ze in vier jaar afschrijven en dan een nieuwe kopen. Ze werken er vier jaar ononderbroken mee, zonder onderhoud. Als we ze open maken zijn vaak een paar nieuwe seals genoeg om ze weer verkoopklaar te maken. Dat geeft toch wel aan hoe sterk deze sloophamers zijn.’

 

GWW.03.11.Sloop.Saes.7Xcentric ripper.

 

 



Overige in Techniek