Vorstschades repareren door middel van blowpatchen

Artikel delen

De winter is weer aangebroken en daarmee neemt de kans op gladheid, ongelukken, maar ook vorstschades aan asfaltverhardingen enorm toe. Gaten in het wegdek als gevolg van vorstschades leveren meteen een gevaar op voor alle weggebruikers. Wegbeheerders hebben altijd de taak dit soort schades direct en adequaat op te lossen. Met de blowpatcher van PaveRent worden onder andere vorstschades in één keer langdurig gerepareerd op een snelle, veilige, efficiënte, duurzame en bovenal ook voordelige wijze.
 
Voorheen werd voor deze spoedreparaties vaak gebruik gemaakt van koud-asfalt. Op een later moment, veelal gedurende het voorjaar of zomer, werd dan pas de definitieve maatregel uitgevoerd door reparatie met warm asfalt (bijvoorbeeld bakfrezen met inlagen). Door de nieuwe onderhoudstechniek, genaamd ‘blowpatchen’ is spoedreparatie met koud-asfalt, respectievelijk definitieve reparatie met warm asfalt, overbodig.
Blowpatchen is een zeer veelzijdige wegdekreparatie-/onderhoudstechniek, waarbij het gehele reparatieproces uit maximaal zes stappen bestaat, te weten:

  1. Schadeoppervlak voorverwarmen met de wegdekverwarmer (voornamelijk bij vorst, sneeuw, ijs en waterplassen).
  2. Schadeoppervlak schoonblazen met lucht (onder hoge druk).
  3. Aanbrengen van een bitumenlaag in en rondom de schadeplek.
  4. Schadeplek vullen met een mix van bitumen en split.
  5. Gerepareerde schadeoppervlak afdekken met split.
  6. Verdichten van de gerepareerde schadeplek door middel van het patchvoertuig (alleen bij grote gaten).

Met de blowpatcher van PaveRent is het zelfs mogelijk om onder winterse omstandigheden definitieve reparaties uit te voeren in plaats van tijdelijke. Mede hierdoor vormt blowpatchen een interessante onderhouds- en reparatietechniek, die gedurende het gehele jaar breed inzetbaar is voor het hele wegareaal.

PaveRent, Markelo, (06) 53 10 30 84, www.paverent.nl