Hovenring wint Staalbouwprijs 2014
De Hovenring is uitgeroepen tot winnaar van de Staalbouwprijs 2014. Dat gebeurde op 27 november tijdens de Staalbouwdag 2014 in Brussel. De jury sprak vol lof over de zwevende fietsrotonde tussen Eindhoven en Veldhoven (Noord Brabantlaan/Heerbaan), die in juni 2012 officieel werd geopend.
De Hovenring is winnaar in de categorie Internationale projecten. In deze categorie streden nog vier andere genomineerde projecten om de titel: Baakenhafenbrug (Hamburg), De Oversteek (Nijmegen), Centraal Station (Rotterdam) en Busstop (Krumbach). De jury ziet de Hovenring, ontworpen door ipv Delft, als ‘een zeer intelligent en goed doordacht concept.’
De Staalbouwwedstrijd wordt jaarlijks door Infosteel georganiseerd, afwisselend in België en Luxemburg. Deze 15e editie stond open voor bouwprojecten die volledig of gedeeltelijk in staal gerealiseerd zijn in de periode tussen juni 2012 en eind mei 2014. De jury beoordeelde 164 projecten, verdeeld over zes categorieën.
Projectbeschrijving
De Hovenring is een zwevende fietsrotonde met een stalen pyloon van 70 meter hoog en een slank cirkelvormig brugdek met een doorsnede van 72 meter. De beschikbare ruimte voor de hellingbanen die op de Hovenring aansluiten werd beperkt door bebouwing. Om de hellingsgraad voor fietsers comfortabel te houden, werd het kruispunt verdiept aangelegd. Hierdoor werd het hoogteverschil voor fietsers teruggebracht tot 1,5 meter.
Het zwevende brugdek is bovenaan met 24 stalen tuien aan de pyloon bevestigd en onderaan met stalen M-vormige steunpunten. Deze bestaat uit twee sigaarvormige drukstaven die samen een V vormen, met aan de buitenzijde daarvan twee trekstangen. Daardoor ontstaat uiteindelijk een M-vormig steunpunt. Verder heeft het brugdek een doosconstructie waarbij ribben op 332 mm hart op hart zowel aan de onder- als bovenplaat zijn gelast. Hiermee wordt een maximale slankheid verkregen en is de constructie tegelijk in staat om de krachten en vervormingen door ongelijkmatig verdeelde mobiele belastingen op te nemen.