Soepeler met veiligheid in spoortunnel
Opdwarrelend stof of een aanlopende rem van een trein die door een spoortunnel rijdt, kan al aanleiding zijn voor een brandalarm. Het gevolg: onnodig stilstaande treinen en enorme vertragingen voor passagiers. Dat moet maar eens afgelopen zijn, vinden NS, Prorail, Reizigersvereniging Rover en het ministerie van Infrastructuur. De veiligheidsregels in tunnels moeten worden versoepeld.
De problemen met de veiligheidsinstallaties in spoortunnels komen aan het licht in een vertrouwelijke rapportage van een werkgroep over de spoorveiligheid van de spoororganisaties en het ministerie van Infrastructuur. Het sluiten van de tunnels heeft grote gevolgen voor het aantal reizigers. Zo neemt het aandeel van NS richting Schiphol af ‘omdat reizigers de treinverbinding niet meer vertrouwen door de vele incidenten’, schrijven de spoororganisaties.
Nu is het zo dat bij een brandalarm in de Schipholtunnel de treinen meteen worden geweerd. De vakbond FNV is fel tegenstander van het oprekken van veiligheidsregels. ‘Een ongeluk kan tot een grote ramp leiden’, zegt sectorleider vervoer Roel Berghuis. Rover is een geheel andere mening toegedaan: ‘De veiligheidsmaatregelen zijn idioot ver doorgevoerd. Het begint problematische vormen aan te nemen. De systemen moeten anders worden afgesteld. We moeten het ministerie zien te overtuigen dat het anders geregeld gaat worden.’