Bekistingoplossing voor 315 meter lange onderdoorgang

Artikel delen

Om het centrum van Oudenbosch te ontlasten van drukke verkeersstromen, wordt een rondweg rondom de kern van de Noord-Brabantse gemeente aangelegd. Onderdeel van de rondweg is een nieuwe onderdoorgang onder het spoor; een tunnelbak waarmee auto- en treinverkeer veilig en duurzaam van elkaar worden gescheiden. Voor de bouw van de verdiepte tunnelbak ontwikkelde NOE-Bekistingtechniek samen met Ippel Civiele Betonbouw, een opvallende samengestelde bekisting waarop op elke hoogte veilig kan worden gewerkt.
 
Het project bestaat uit twee delen, het bouwen van een spoortunnel en het aanleggen van een weg, inclusief drie rotondes. Ongeveer halverwege het traject gaat de weg onder het spoor door. Ippel Civiele Betonbouw heeft in één buitendienststelling het spoordek ingereden en het spoor opnieuw opgebouwd. Voor de onderdoorgang wordt een 317 meter lange verdiepte tunnel gebouwd. NOE-Bekistingtechniek ontwikkelde hiervoor een samengestelde bekistingoplossing. De bekisting wordt ingezet voor het in het werk storten van de wanden van de tunnelbak en de wanden en vloeren van de bijbehorende pompkelder. De wanden van de tunnelbak – variërend in hoogte van 1 tot 6 meter – worden in twaalf moten van gemiddeld 28 meter gerealiseerd.
 
Samengestelde kist
De samengestelde kist is opgebouwd uit NOEcombi 70 spanten en NOEcombi 10 liggers. Met Combi 70 spanten van 3.000 mm kon iedere gewenste bekistinghoogte uit één stuk worden opgebouwd. De spanten zijn onderling gekoppeld met oplengribben, zodat elke gewenste hoogtemaat van de bekisting kon worden samengesteld. Op het Combi 70 spant werden horizontaal stalen Combi 10 liggers vastgebout. Deze ondersteunen de platen betonmultiplex die, met het oog op de Cur100 B1 oppervlakte-eis aan het beton, blind zijn geschroefd.
Op deze manier zijn schotten van 3.000 x 6.000 mm en 3.000 x 3.000 mm samengesteld. De platen betonmultiplex variëren in hoogte van 1.500 mm aan weerszijden van het begin van de tunnelbak tot 6.000 mm in het midden.
Met de NOEcombi 70 bekisting kan op elke hoogte veilig worden gewerkt. Loopsteigerdelen kunnen op verschillende hoogtes in de spanten worden geschoven. De verschillende kisten werden in de werkplaats van NOE-Bekistingtechniek in Arkel voorgemonteerd en vervolgens naar de bouwlocatie getransporteerd.
 
NOE-Bekistingtechniek b.v., www.noe.nl