Chauffeurspanel ontwerpt geavanceerde betonmixer
Wie weet het beste aan welke eisen een kwalitatief goede, comfortabele, veilige, zuinige en ‘schone’ betonmixer moet voldoen? Precies, de chauffeur natuurlijk. En toch was het in de branche niet erg vanzelfsprekend om die chauffeur naar zijn mening te vragen. Betonmortelbedrijven Cementbouw BV keerde het tij en richtte een chauffeurspanel op met als taak te adviseren over de uitrusting van de nieuw aan te schaffen betonmixers (2 MAN’s en 3 Volvo’s).
Veel van de adviezen van de chauffeurs zijn gevolgd. En het chauffeursgilde heeft met enthousiasme gereageerd op de nieuwe Euro 6 mixers. De onderstaande vernieuwingen zijn mooie voorbeelden van de opgevolgde adviezen:
- Dode hoek camera. De positie van de dode hoek camera is gewijzigd naar een centrale plek boven het passagiersportier. Hiermee is het zicht op de dode hoek nog verder verbeterd.
- Led-verlichting. De extra led-verlichting aan de achterzijde van de mixer dient om in duistere situaties extra werklicht te geven, maar komt ook de zichtbaarheid van de wagen ten goede.
- Spatpreventie. Voorgaande mixers hadden een open ruimte tussen de wielen, onder de ketel. De plastic strippen voorkomen het opspatten van vuil tegen de ketel.
- Klepdeurtje. Bovenaan de trap is een klepdeurtje aangebracht dat alleen naar de binnenzijde kan worden gedraaid. Dit voorkomt dat een chauffeur van het bordes bovenaan de trap kan vallen.
- Goot. Waar de goot normaliter in ‘ruststand’ buiten de belijning van de mixer valt, wat de mixer breder maakt, kan de goot op de nieuwe mixers helemaal binnen de belijning van de wagen worden gedraaid. Dat is veiliger in het verkeer en op de bouwplaats.
Zaken die nieuw waren op eerder ingekochte mixers behoren ondertussen tot de standaarduitrusting. Het Litronic-systeem, de achteruitrijcamera, de boardcomputer, de automaat met software voor zwaar transport, de bredere vierkante achterbumper met tranenplaat en de pionnenstandaard zijn allemaal weer terug te vinden op de nieuwe mixers.