Uitvouwbaar werkplatform voor veilig werken op hoogte

Met name bij grotere projecten met steigers in de weg- en waterbouw, de offshore, de bouwsector en de industrie vinden regelmatig ongevallen plaats. Overbelasting en/of verkeerde belasting is veelal de oorzaak van het instorten van conventionele steigers of hangsteigers. Vanuit veiligheidsoogpunt wordt daarom al langere tijd gezocht naar veiligere alternatieven. Zo’n alternatief is het Amerikaanse QuikDeck®, met een toegestane belastbaarheid van 360 kg/m2. Importeur is QuikDeck® Europe BV in het Nederlandse Meerssen.  
 
QuikDeck® is een modulair systeem dat enige jaren geleden ontwikkeld is in Amerika, in beginsel voor de weg- en waterbouwwereld. Het nieuwe zwaar belastbare, uitvouwbare werkplatform brak echter al snel door ook in andere sectoren als de offshore, de infrastructurele sector, de industriële wereld, de (petro-)chemie en de bouwwereld. Ronny van Baal haalde dit systeem naar Europa. Hij is directeur van Sky-Access BV. Sinds de oprichting in 2007 is dit bedrijf gespecialiseerd in het uitvoeren van technisch onderhoud met behulp van industriële touwtechniek, op moeilijk bereikbare plaatsen. Voor de verhuur op de Europese markt van QuickDeck® richtte Van Baal in oktober 2015 QuikDeck® Europe BV op.
 
Achtergrond
QuikDeck® is initieel ontwikkeld voor de weg- en waterbouwwereld, als alternatief voor de bekende hangsteiger. Omdat bij dergelijke projecten vaak straal- en schilderwerkzaamheden worden uitgevoerd, ontstaat door het enorme gewicht van de benodigde apparatuur en het straalgrit al snel een situatie die niet wenselijk is qua belastbaarheid. Een conventionele hangsteiger heeft immers een maximaal toegestane belastbaarheid van maar 150 kg/m2. Van Baal: ‘Met het QuikDeck®-systeem, dat belastbaar is tot 360 kg/m2, is tussentijds schoonmaken niet meer nodig. Moeiteloos kunnen acht uur achter elkaar straalwerkzaamheden worden uitgevoerd. Pas aan het einde van een dienst hoeft te worden opgeruimd. Een enorme tijdsbesparing dus.’
Opvallend is verder dat het systeem 30% minder contactpunten heeft dan conventionele hangsteigers, die bovendien eenvoudig zelf te verplaatsen zijn. Van Baal: ‘Bij QuikDeck® wordt gewerkt met stalen kettingen die relatief eenvoudig kunnen worden verplaatst, zodat ook de plaatsen waar de kettingen hebben gezeten eenvoudig kunnen worden schoongemaakt, gestraald of geschilderd. Onderhouds-, revisie- en reparatiewerkzaamheden kunnen op deze wijze dus makkelijker en efficiënter worden uitgevoerd.’
 
Geringer gewicht
Door het aanmerkelijk geringere gewicht, namelijk 35 kg/m2 versus 75 kg/m2 voor een conventionele hangsteiger, kan met dit systeem een veel groter werkplatform worden gebouwd, alvorens daadwerkelijk moet worden overgegaan tot het afsluiten van rijbanen, in geval van een brug bijvoorbeeld. Doordat een deel van het QuikDeck®-platform onder een brug, volledig onafhankelijk van de rest van de werkvloer, tijdelijk omhoog gehesen kan worden kunnen stremmingen in de vaart voorkomen worden. De doorvaarhoogte blijft immers te allen tijde gegarandeerd. Het omhoog hijsen kan, afhankelijk van de grootte van het werkplatform, volledig manueel geschieden met behulp van takels of met behulp van een frequentie- of servogeregelde elektromotor.
Van Baal vult aan: ‘Niet alleen voor een hangsteiger is dit nieuwe systeem een goed alternatief, ook voor een traditionele steiger. Doordat voor de opbouw van een QuikDeck®- werkplatform minder materiaal nodig is, is ook het aantal transportbewegingen fors lager. Zo kan in een 20 voet container maar liefst 400 m2 QuikDeck® worden vervoerd. En niet alleen de hoeveelheid benodigd materiaal is minder, ook is het nieuwe platform in een veel kortere tijd te plaatsen en zijn dus minder manuren nodig. Grofweg kan gesteld worden dat dit platform in een kwart van de bouwtijd van een hangsteiger kan worden gerealiseerd, zonder daarbij flora en fauna in het gebied aan te tasten. Het geheel is dus eenvoudiger op te bouwen, duurzamer, veiliger en efficiënter.’
Op de vraag hoe nu bepaald kan worden welk type steiger het beste kan worden toegepast, antwoordt Van Baal: ‘Het ‘break-even point’ verschilt per project. Voorafgaand aan elk project maken we daarom een uitvoerige berekening en een klantspecifieke ontwerptekening.’ 
 
Opbouw
Het nieuwe systeem bestaat in totaal uit zes verschillende onderdelen, die afhankelijk van het project ter plaatse volledig op maat worden samengebouwd tot de gewenste grootte. Zo kunnen de talloze vloerdelen, verbindingsstangen (diverse maten), koppelstukken, steunbalken, bevestigingsmaterialen en borgpennen gecombineerd worden tot zowel een rechthoekig als een (half-)rond platform. Het zwaarste onderdeel van dit ingenieuze systeem weegt maar 20 kilogram. Van Baal: ‘In alle gevallen is het wel cruciaal om van te voren goed na te gaan of de plek waar de steiger aan wordt opgehangen voldoende sterkte heeft.’
Van Baal vervolgt: ‘Het meest complexe aspect bij de bouw van is de realisatie van het startplatform, van waaruit het systeem verder kan worden opgebouwd. In geval van een brug of een offshore platform wordt het startplatform eerst op de brug of het platform vervaardigd en dan vervolgens met een kraan door medewerkers van Sky-Access eronder gehangen. Van daaruit kan het werkplatform vervolgens verder worden uitgebouwd.’
Ongeacht waar een QuikDeck®-platform wordt geplaatst, in alle gevallen moet rekening worden gehouden met een minimum trekkracht van 400 x 650 m2, ofwel 50 ton. Ter illustratie: als een QuikDeck® onder een brug wordt gehangen, dan is bovengenoemde werkvloer probleemloos belastbaar tot 240 kg/m2.
 
Tenslotte
In Nederland mag elke stalen brug met een betonnen dek tot een bepaald maximum tonnage belast worden, dit wordt ook wel de ‘maximum load capacity’ genoemd. Aan de hand van dit getal kan bij het ontwerp van een QuikDeck®-systeem eenvoudig worden nagegaan wat de maximaal toegestane belastbaarheid mag zijn per m2. Van Baal: ‘Stel dat de belastbaarheid p/m2 omlaag moet voor een opdrachtgever, en dat de rijbanen open moeten blijven, dan is er een aantal mogelijkheden. Om na te kunnen gaan wat in zo’n geval de beste oplossing is, wordt dan eerst een risico-inventarisatie uitgevoerd en een gedegen plan van aanpak opgesteld. Op basis van de resultaten wordt vervolgens de meest efficiënte aanpak geselecteerd.’
 
Meer informatie: www.sky-access.com