Gezamenlijk de opdrachtgever ontzorgen
MKB Infra leden tillen samenwerking naar hoger plan
MKB Infra leden Roel van der Stoel B.V. en Gebr. Van ’t Hek B.V werken gezamenlijk aan meerdere GWW-werken in het gebiedontwikkelingsproject de Houthavens in Amsterdam. Onder de vlag van de door de beide bedrijven opgerichte HESTO V.O.F. kunnen de mkb’ers de gehele bouwput klaarmaken, risico’s delen en een opdrachtgever volledig ontzorgen. En dat willen ze graag laten zien aan hun collega’s van Jong MKB Infra (zie onderaan dit artikel).
Het Westelijk Havengebied in Amsterdam ontwikkelde zich afgelopen jaren tot een levendige woon- en werkplek met veel start ups, horecagelegenheden en nieuwe woningen. Belangrijk onderdeel zijn de Houthavens, een van oorsprong industrieel gebied dat de gemeente Amsterdam wil transformeren tot een woonbuurt met zeven, groene, autoluwe eilanden in het IJ. De bouwprojecten worden bijna allemaal apart aanbesteed.
MKB Infra leden Gebr. Van ’t Hek B.V. en Roel van der Stoel B.V zijn betrokken bij meerdere werken, zoals de bouwkuip voor de nieuwe Spaarndammertunnel en de fundering voor de Pontsteiger, de karakteristieke woontoren die hét paradepaardje van de Houthavens moet worden. Sven Westerneng, projectleider bij Van ‘t Hek: ‘De Houthavens is voor ons GWW’ers een prachtig gebied, waar veel creatieve funderingsoplossingen bedacht moeten worden. Bij de Pontsteiger zijn we bijvoorbeeld bezig geweest met een stukje landwinning. We hebben vanaf het water de damwanden geplaatst en daarbinnen heeft Roel van der Stoel de bagger afgegraven en de kuip leeggepompt. Samen hebben we een nieuw stukje Amsterdam gecreëerd.’
HESTO
Roel van der Stoel en Gebr. Van ’t Hek zijn gevestigd op steenworpafstand van Amsterdam in respectievelijk Wijdewormer en Beemster. Beide bedrijven zijn opgericht rond de Tweede Wereldoorlog en bij beide staat de derde generatie aan het roer. Waar Van der Stoel bewust heeft gekozen om met 25 werknemers relatief klein te blijven, is Van ’t Hek in de loop der jaren flink uitgebreid; voor de groep zijn er in totaal 350 man aan het werk. Gebr. Van ’t Hek heeft zich gespecialiseerd in funderingstechnieken, de core business van Roel van der Stoel is het ontgraven van natte bouwputten.
Huidig directeur Erik van der Stoel: ‘We vullen elkaar goed aan en werken sinds jaar en dag samen. Het klikt zowel op directieniveau als op de bouwplaats. We hebben dezelfde bedrijfscultuur: niet lullen maar poetsen. Vorig jaar hebben we onze samenwerking naar een hoger niveau getild door de oprichting van de HESTO V.O.F.. Samen kunnen we een totaalpakket aan de opdrachtgever aanbieden en onder één naam naar buiten treden, zowel naar de opdrachtgever als ook naar onze werknemers. Het is mooi om te zien dat de jongens op de bouwplaats elkaar meetrekken. De culturen groeien naar elkaar toe, men vult elkaar aan en pakt elkaars werkzaamheden op. Dit past helemaal in de gedachte van lean werken. De bouwput van de Pontsteiger is het eerste project dat we als HESTO hebben aangenomen.’
Bom
Een belangrijke reden om HESTO op te richten was de groeiende behoefte bij opdrachtgevers om ontzorgd te worden. Westerneng: ‘Opdrachtgevers willen het liefst zoveel mogelijk risico’s afschuiven op de hoofdaannemers/onderaannemers, zonder de hoofdprijs te betalen. Door samen te werken verloopt de uitvoering een stuk efficiënter en daarmee goedkoper. Bovendien is het risico gedeeld; mocht één van ons omvallen, dan is de ander verantwoordelijk. Dit geeft een opdrachtgever of hoofdaannemer meer zekerheid. Wij zijn één van de eerste partijen die op de bouwplaats aanwezig zijn en ons werk bepaalt het verloop van de planning. Onze betrokkenheid in de ontwerpfase kan van essentieel belang zijn. Door inzet van onze kennis, ervaring en inzicht kan de opdrachtgever een goed en compleet beeld krijgen van de potentiële risico’s. Desondanks weet je natuurlijk nooit honderd procent zeker welke onverwachte dingen je tegenkomt en hoeveel vertraging dit oplevert. De gemeentegrond van Amsterdam is weliswaar goed in kaart gebracht, maar wat er exact in de bodem zit, weet niemand.’
De bouwput van de Pontsteiger was direct een precair project. De beoogde locatie lag in de Tweede Wereldoorlog precies onder een vliegroute van geallieerde bommenwerpers. Er zou volgens overlevering in de buurt van de bouwlocatie nog een bom in de bodem onder het water kunnen liggen. Van der Stoel: ‘Als er geen dichte mist hangt, kunnen we allemaal zeker vijftig meter de lucht inkijken. Maar we kunnen niet zien wat er zich in de grond op één centimeter diepte bevindt. Dat houdt een risico in voor de planning. Is ook hier het geval geweest. BeoBOM, een bedrijf voor explosievenopsporing, heeft in opdracht van de gemeente en in nauwe samenwerking met ons onderzoek gedaan. Dat kost tijd en mede daardoor hebben we ongeveer drie maanden vertraging opgelopen. De rekening voor de vertraging betaalt de overheid voor het grootste deel, omdat de vertraging veroorzaakt is door een oorlogsvoorwerp. Er zijn vele metalen voorwerpen opgevist, maar een bom is niet gevonden.’
Toekomst
Het gezamenlijk aannemen van het project in de Houthavens is goed bevallen en beide bedrijven willen de samenwerking in de toekomst voortzetten. Van der Stoel: ‘Het is de bedoeling dat we structureel als HESTO inschrijven op werken waar we gezamenlijk een meerwaarde kunnen bieden. Hoewel we nog niet actief bezig zijn met acquisitie, komen er via via al nieuwe projecten op ons af. In het algemeen denk ik dat samenwerking tussen bedrijven de trend is voor de toekomst. Het mkb kan elkaar doodconcurreren, maar ook samen zoeken naar marktniches. In dat kader is MKB Infra het ideale ontmoetingsgremium voor GWW-ondernemers. Bij die club leer je elkaar beter kennen, waardoor je een vertrouwensband opbouwt en elkaar eerder wat gunt. Door elkaars projecten te bezoeken kom je ook te weten wat de ander kan. Als het even kan, ben ik erbij als Jong MKB Infra weer een werkbezoek organiseert. Bovendien is het buitengewoon gezellig.’
Project Houthavens
De nieuwe tunnel voor het verkeer richting Amsterdam West is een belangrijk stedenbouwkundig onderdeel van de Houthavens. Hierdoor kan bovengronds de stedelijke verbinding tussen de oude Spaarndammerbuurt met zijn typische Amsterdamse School architectuur en de nieuwe ontwikkeling tot stand komen. De structuur van de insteekhavens blijft behouden. Dat wil zeggen dat de 2.500 woningen op zeven eilanden komen te staan, omsloten door grachten. Verder komt er een poortgebouw, een landmark met twee torens van 17 verdiepingen, een poortgebouw, dat de naam Pontsteiger heeft meegekregen, een verwijzing naar de steiger vanwaar vroeger de pont naar Amsterdam Noord vertrok. Het totale programma van Pontsteiger omvat 300 huurappartementen, circa 100 koopwoningen, circa 2.000 m² commerciële ruimte/voorzieningen, 263 parkeerplaatsen en 45 ligplaatsen voor boten.
Lering en vermaak
De leden van Jong MKB zijn meesters in het netwerken. Ze bezoeken boeiende projecten, praten met elkaar en hun opdrachtgevers en na afloop is er tijd voor gezelligheid. Onlangs nog in de Houthavens en de Jordaan en in april staat alweer de volgende bijeenkomst gepland. Houd meldingen over programma, exacte datum, tijd en locatie in de gaten, want het belooft weer buitengewoon interessant te worden!
De uitnodiging voor een werkbezoek aan de Houthavens kwam van de jonge MKB Infraleden Ruud van ‘t Hek en Erik van der Stoel. Infrabedrijven Roel van der Stoel en Gebr. Van ‘t Hek leveren beide een bijdrage (zie hoofdtekst) aan de realisatie van de stedenbouwkundige invulling van de locatie, waar vroeger het hout werd gelost in de haven van Amsterdam. Beide bedrijven gaven een korte presentatie over hun activiteiten en stedenbouwkundige Piet Koster deed uitvoerig de ontstaansgeschiedenis van het ontwikkelingsplan uit de doeken.
Na deze boeiende uiteenzetting was het tijd voor ontspanning. Onder begeleiding van een stadsgids maakte het gezelschap jonge ondernemers een stadswandeling door de Jordaan die onderbroken werd voor een bezoek aan café Lowietje – décor van vele Baantjer-scènes en achter de toog de vrolijk mannen Marc en Rick – en voor een bezoek aan café Twee Zwaantjes, dat ook wel bekend staat als het Zangerscafé. Het zijn dezelfde jonge infra-ondernemers die aan het einde van de excursiemiddag aandachtig hebben geluisterd naar de toelichting van Koster, die in dit zangcafé enkele uren later luidkeels Hazes’ hit Bloed, zweet en tranen meezingen.