Putrand en asfalt altijd even hoog

Artikel delen

Veilig, stil en duurzaam. Dat is het door Van den Broek ontwikkelde GBS Systeem©. Met dit systeem  worden ronde putranden na het asfalteren van de deklaag in het wegdek geboord. Hierdoor ligt de put op exact gelijke hoogte met het wegoppervlak. Bij traditionele putranden gaat dit meestal andersom, waardoor gemakkelijk hoogteverschillen ontstaan tussen het asfalt en de putrand. Dit resulteert in veiligheidsrisico’s en geluidsoverlast.
 
Uit onderzoek is gebleken dat onderhoudskosten dalen wanneer men het GBS systeem© toepast. Daarnaast is er een aantal praktische voordelen die het renoveren van asfaltwegen gemakkelijker maken. Steeds vaker krijgt de wegbeheerder klachten over geluidsoverlast dat veroorzaakt wordt door ongelijk liggende putten. Dit wordt veroorzaakt door verkeer dat rijdt over een te laag of te hoog liggende putkop. Dit geluid dringt door het rioolstelsel tot in de woning van omwonenden door. Daarom is de wegbeheerder op zoek naar een passende oplossing voor dit probleem.
Onlangs heeft Van den Broek in opdracht van provincie Limburg een pilotproject opgezet waarmee op zoek is gegaan naar de meest stille en duurzame oplossing. Gert Wiltink, Productmanager Van den Broek Putsteltechniek zegt hierover: ‘Doordat het asfalt steeds stiller wordt, ligt de focus van geluidsreductie nu op de putrand. Dankzij jarenlange ervaring zijn wij een kennispartner voor de wegbeheerder om samen op zoek te gaan naar de meest stille, veilige en duurzame oplossing die zowel voor het verkeer als omwonende de meest ideale putrand oplevert.’
Meetapparatuur moet komende tijd uitwijzen hoe hoog de geluidsreductie is. Wiltink: ‘Meestal raad ik betrokken aannemer en gemeenten aan om een pilotproject te starten. Tot nog toe hebben alle opdrachtgevers waar we pilots hebben uitgevoerd voor vervolg projecten gekozen.’
 
Van den Broek Heteren, www.denkrond.nl