Velsertunnel negen maanden dicht voor renovatie

Vanaf vrijdagavond 15 april 2016 gaat de Velsertunnel negen maanden dicht voor renovatie. De Velsertunnel is bijna 60 jaar oud en toe aan groot onderhoud. Rijkswaterstaat laat onder meer de doorrijhoogte van de tunnel vergroten, zodat er minder incidenten plaatsvinden met te hoge vrachtwagens. Daarnaast worden tunneltechnische installaties vernieuwd en vluchtwegen aangepast. Na de werkzaamheden voldoet de Velsertunnel ook aan de nieuwe Tunnelwet; wettelijk moet dat uiterlijk vanaf mei 2019 het geval zijn.
 
De Velsertunnel is een belangrijke schakel voor het verkeer in Noord-Holland. Dagelijks rijden er 65.000 voertuigen door de tunnel. Het komt echter regelmatig voor dat te hoge vrachtwagens vast komen te zitten in de tunnel, wat zorgt voor veel verkeersoverlast. In totaal gaat het jaarlijks om bijna 300 kleinere en grotere incidenten en storingen. De doorrijhoogte van de tunnel wordt daarom vergroot met 12 cm. Daarnaast wordt de tunnel slimmer ingericht: het laagste punt zit niet meer midden in de tunnel, maar aan het begin. Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat de overlast door te hoge vrachtwagens afneemt.
Ook zijn veel tunneltechnische installaties aan vervanging toe. Daarom worden onder meer de ventilatie, het brandblussysteem en de vuilwaterafvoer grondig gemoderniseerd of helemaal vervangen. Er komen nieuwe vluchtwegen, zodat mensen kunnen vluchten naar de andere tunnelbuis. Ook komen de vluchtdeuren op kortere afstand van elkaar te liggen. Het wegdek in de tunnel krijgt nieuw asfalt. Met als resultaat een veilige tunnel die weer tientallen jaren meekan. Het verkeer wordt tijdens de renovatie omgeleid via de Wijkertunnel.