Het lijkt luxe, het blijkt kostenefficiëntie

Artikel delen

Standkachels in bouw- en gww-machines
 
Het is echt niet nodig om te wachten tot we in Nederland weer Elfstedentocht-winters krijgen, met langdurige strenge vorst, om tot de installatie van een standkachel in bouw- en gww-machines over te gaan. Want een Webasto standkachel zorgt niet alleen voor comfort voor de machinist, deze leidt ook tot lagere total costs of ownership. Dankzij minder slijtage van de koude motor en vooral minder brandstofverbruik. “Als je beseft dat brandstofkosten gemiddeld zo’n 30% van de totale kosten van een machine uitmaken, dan is elke besparing op dit vlak directe winst,” stelt Marcel Huizinga, Sales Manager van Webasto.
 
Er kan een streep door de gedachte dat een standkachel in een machine alleen maar luxe zou zijn. Huizinga: “De machinist zit de hele dag in de cabine te werken en heeft, net als de mensen op kantoor, recht op een fatsoenlijk klimaat. Moderne machines zijn uitgerust met een start/stop systeem. Dat levert direct brandstofbesparing op tijdens wachttijden, maar heeft een negatief effect op het klimaat in de cabine. Immers: de motor draait niet en de temperatuur van het koelwater, dat zorgt voor de warmte in de cabine, daalt. Veel machinisten zijn dan ook niet blij met het start/stop systeem en omzeilen dit om een aangenaam klimaat in de cabine te behouden.”
 
“Door de machine uit te rusten met een standkachel met onze unieke gepatenteerde engine-off oplossing, is de cabine altijd op de gewenste temperatuur tijdens koudere perioden. Ongeacht of de motor nu wel of niet draait. Op het moment dat de machine automatisch uitschakelt, neemt de kachel het over. Die put zijn brandstof uit de brandstoftanks van de machine; er is dus geen additionele tank voor de kachel nodig. Het brandstofverbruik van een Webasto standkachel is te verwaarlozen in vergelijking met het brandstofverbruik van de motor. De compacte Webasto kachels zijn ook heel flexibel in te bouwen in bestaande machines. Je praat over bedragen vanaf 2.500 euro voor een complete installatie. Eigenaren kunnen heel eenvoudig met een rekentool op onze website uitrekenen wat ze kunnen besparen door een aantal parameters in te vullen. Dan zal in veel gevallen blijken dat een standkachel geen luxe is, maar een goede investering. Doordat het aantal stationair uren wordt gereduceerd, heb je in totaal minder draaiuren. Dit heeft een positief effect op de directe kosten van de machine, zoals afschrijving, onderhoud en motorslijtage.”
 
Warme start
Die mindere slijtage geldt ook voor de koude start ’s ochtends. De verwarming werkt onafhankelijk van de motor en verwarmt deze en de cabine al voor het starten. “De kachel wordt geactiveerd via een timer of afstandsbediening. Maar dat kan in deze tijd natuurlijk ook via je smartphone. De warme start is goed voor de machine: minder motorslijtage en een langere levensduur van het kostbare diesel partikel filter. Als je al deze zaken in je berekening meeneemt, dan zal blijken dat de investering in een standkachel met engine-off systeem snel is terugverdiend. Aannemers worden ook in toenemende mate geconfronteerd met eisen ten aanzien van duurzaamheid en CO2 footprint. Ook daar heeft dit systeem een antwoord op: je kunt met gemak meer dan 3.000 kg CO2 uitstoot verminderen door de combinatie van automatische uitschakeling van de machine en inschakeling van de kachel. Ook dit is zichtbaar in de besparingscalculator.” Over de kwaliteit van Webasto kunnen we kort zijn: met 115 jaar ervaring en inbouw van miljoenen kachels in auto’s en machines, wordt de expertise dagelijks onderstreept.
 
TKD Dagen
Marcel Huizinga daagt de machine-eigenaren uit de rekensom te maken. “Bekijk het niet als een overbodige luxe, maar als een zakelijk interessante investering.” Als u het met eigen ogen wilt zien, bent u altijd welkom op de Webasto stand (nummer 148) op de TKD Dagen van 26 tot 28 mei in Almere. Huizinga besluit: “Koud weer is voor ons goede marketing. Maar een simpele rekensom van de eigenaar is uiteindelijk ons beste verkoopargument.”
Informatie: www.motoruit.nu & www.webasto.com
 

Reductie stationair uren

  • Onderzoek heeft aangetoond dat wereldwijd 40% van de machine-uren stationair uren zijn.
  • Deze 40% zorgen voor 10% van het totale brandstofverbruik en brandstofkosten hebben een aandeel van meer dan 30% in de totale operationele machinekosten.
  • Reductie van het aantal draaiuren heeft een positief effect op afschrijvings- en onderhoudskosten en op de uitstoot van CO2.
  • Een standkachel maakt het mogelijk om stationair uren te reduceren, zonder concessies te doen aan het comfort van de machinist.