TKD 2016: altijd in beweging

De TKD 2016 wordt gehouden op 26, 27 en 28 mei 2016. Wegens het succes van de vorige editie in 2014 wordt dit evenement wederom op de toekomstige woningbouwlocatie Nobelhorst bij Almere gehouden. ‘De kracht van de TKD is dat je bijna iedere machine kunt zien draaien. Bezoekers willen actie zien en geen passieve stands. Deze opzet is al jaren een succesformule’, zegt Paul Uilenbroek, manager TKD. GWW-Totaal blikt samen met de manager vooruit naar de TKD 2016.
 
De TKD is de grootste outdoor demonstratiebeurs voor grondverzet- en sloopmaterieel in West-Europa. Alle belangrijke importeurs en fabrikanten van grondverzetmaterieel en -transport zijn weer aanwezig en de bezoeker mag, onder toezicht, zelf het materieel testen.
‘Het onderdeel sloopmaterieel neemt een steeds groter deel van de TKD voor haar rekening. Dit sluit goed aan bij de hedendaagse trend naar hergebruik van materialen – cradle to cradle – en gebouwen. Sloop is daarbij niet het einde van een product of object, maar een nieuw begin’, zegt Uilenbroek.
Voor de TKD 2016 worden zo’n 175 exposanten verwachten uit heel Europa die hun nieuwste materieel zullen demonstreren. Het aanbod is zeer divers van graafmachines, 8×8-trucks tot laserapparatuur en van sloophamers tot puinbrekers. Het parkeren voor de meer dan 15.000 bezoekers is tot slot verbeterd.
 
Almere
De tweejaarlijkse TKD wordt dus voor de tweede keer in Almere gehouden. Volgens Uilenbroek valt het niet mee om telkens een geschikte locatie te vinden: ‘Je praat toch over een beschikbaar terrein met 10 hectare zand, voldoende parkeerruimte en goed bereikbaar per auto en openbaar vervoer. De grond moet tevens in staat zijn om regenwater snel af te voeren, anders gaat alles drijven en wordt het terrein onbegaanbaar. En vergeet niet dat we al vier weken van te voren op het terrein moeten zijn voor de aanleg van de infrastructuur. We wisten in 2014 al dat we dit terrein ook in 2016 nog konden gebruiken. Gezien het succes in 2014 zijn we daar dan ook heel blij mee.’
 
Zelf ervaren
Waren er twee jaar geleden nog circa 160 fabrikanten, importeurs en dienstverleners van alle merken, dit jaar hoopt Uilenbroek op 175 exposanten. ‘Bijna de volledige top 20 is hier weer aanwezig. Verder zijn er dit jaar maar liefst 155 bedrijven die voor het eerst aan de TKD deelnemen. De toegang is verder gratis, maar we vragen bezoekers wel zich van te voren via de website te registeren. En waar kan een machinist nou zelf alle merken grondverzetmachines kijken, ruiken en voelen? Hoe is het zicht vanuit de cabine op de bak? Hoe reageert de machine? Wat zijn de mogelijkheden? Aannemers schaffen daarom meestal ook in samenwerking met de machinist een machine aan, want hij of zij moet wel goed met die machine kunnen werken. Ook bij huur- of leasecontracten speelt de ervaring van de machinist een belangrijke rol bij de keuze van een machine. Een bezoek aan de TKD kan daarbij heel verhelderend zijn.’
 
Kopen of leasen?
Een nieuwe ontwikkeling is de toenemende behoefte aan huren of leasen van machines, in plaats van kopen. Uilenbroek: ‘Steeds meer fabrikanten bieden ook leaseconstructies aan, inclusief onderhoud en verzekeringen. De grote importeurs van machines worden daarmee bijna een bank! Verder zorgen ze er voor dat de aannemer bij stilstand direct wordt geholpen. Of door een storingsmonteur of door een vervangende machine. Een machine moet immers 24 uur inzetbaar zijn, want stilstand kost veel geld. Dat weegt voor veel aannemers zwaarder dan een machine in eigen bezit hebben. Ook kunnen machines in de huiskleuren en met eigen logo worden geleverd. Het is zelfs mogelijk om servicecontracten af te sluiten voor bijvoorbeeld hulpstukken en koppelstukken.’
De servicecontracten zijn volgens de TKD-manager ook een antwoord op de goedkopere Chinese machines die nu op de Europese markt komen: ‘Je wilt toch zekerheid dat die machine 24 uur blijft draaien.’ Volgens Uilenbroek zal er tijdens de TKD 2016 ruim aandacht zijn voor servicepakketten: ‘Wij spelen daar op in door sinds 2014 catering op de stands toe te laten. Exposanten moeten tegenwoordig een plaats hebben om rustig met een klant over de servicemogelijkheden te praten. Een eventuele tent mag nu maximaal 25 procent van de kavel beslaan. We hebben altijd een strak beleid gevoerd op de catering, omdat we willen voorkomen dat het een drankfestijn wordt waar klanten met bitterballen de stand in worden gelokt. Alcohol blijft taboe tijdens de TKD, omdat we dat niet vinden passen bij veilig gebruik van machines. Een bitterballetje mag, maar het moet geen lokmiddel worden. Daarin onderscheiden we ons van andere beurzen.’
 
Euro-normen en CE
Er zijn nog meer ontwikkelingen die te zien zijn op de beurs. Uilenbroek: ‘Om de vervuiling door voertuigen te beperken, leggen Europese emissie-normen gemeenschappelijke eisen op inzake de emissies van motorvoertuigen en hun vervangingsonderdelen.’ Een moderne Euro 5-truck stoot maar liefst 75% minder stikstofoxiden (NOx) en 94% minder roetdeeltjes (PM) uit dan een voertuig van tien, vijftien jaar geleden. En trucks die voldoen aan de nieuwe Euro 6 norm – die op 31 december 2013 van kracht werd – zullen nog eens 77% minder stikstof en 50% minder roetdeeltjes (ETC-cyclus) uitstoten dan de huidige Euro 5-voertuigen.
Met de introductie van Euro 6 mogen vrachtwagens nog slechts 0,4 gram NOx per kWh uitstoten en 0,01 gram roetdeeltjes, waarden die nauwelijks nog meetbaar zijn en die dicht bij het niveau van ‘zero emissions’ komen. Het ziet er daarom naar uit dat er na Euro 6 geen volgende emissiewetgeving zal komen, die een verdere verlaging van deze waarden zal vereisen. De TKD-manager reageert: ‘In de toekomst komt het accent nog meer te liggen op de verdere vermindering van de emissie van CO2. Grote steden gaan steeds vaker eisen stellen aan de uitstoot van machines bij werkzaamheden in binnensteden. Ook bij aanbestedingen wordt de CO2-uitstoot steeds belangrijker, zoals bij de CO2-prestatieladder. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen vraagt eveneens een kritische blik op de CO2-uitstoot van het machinepark. Deze ontwikkelingen zal de opkomst van hybride machines ook bevorderen. Dat zijn bijvoorbeeld machines die energie terugwinnen uit het afremmen van de zwenk.’
Aandacht op de TKD zal er verder zijn voor bewustwording van het brandstofgebruik: ‘Het gaat niet alleen om het type motor, maar ook het gedrag van de machinist. Je kunt machinisten trainen op brandstofbesparing door op een bepaalde wijze te werken. De diverse branche-organisaties bieden daar ook trainingen voor aan. Ook is er op het TKD-terrein GTL (Gas-To-Liquid: een synthetische (vloeibare) brandstof, voor dieselmotoren, gemaakt van gas, red.) beschikbaar voor de machines: milieuvriendelijk en het doet absoluut niet onder voor gewone diesel.’
 
Rijbewijs nodig
Een andere belangrijke ontwikkeling is de verplichting tot het hebben van een rijbewijs bij het besturen van grondverzetmachines. Uilenbroek: ‘Sinds 1 januari 2015 moeten alle bestuurders van landbouwtrekkers, maar ook alle zelfrijdende werktuigen een rijbewijs hebben. De minimumleeftijd voor het T-rijbewijs is nog steeds 16 jaar. Met de invoering van het T-rijbewijs is het niet meer mogelijk om zonder rijbewijs met ongekentekende voertuigen over de openbare weg te rijden. Het gebeurde in het verleden nog regelmatig dat iemand zonder rijbewijs met een ongekentekende grondverzetmachine over de openbare weg reed. Dat was eigenlijk onverantwoord.’
 
GPS
Enkele jaren geleden klonk het werken met digitale 3D plaatsbepaling als science-fiction. Inmiddels wordt 3D plaatsbepaling met Total Station of GPS al grootschalig toegepast in de grondverzet. Zo zijn veel kantelbakken al uitgerust met sensoren. Ook de giek en steel zijn uit te rusten met sensoren zodat het systeem exact de positie van het snijmes of baktanden herkent.
Uilenbroek: ‘Met de precisie van dergelijke systemen in 3D, kan de machinist snel complexe graafwerkzaamheden uitvoeren, zonder een tweede man met ontvanger. Op een display in de cabine kan de machinist zien of hij de juiste graafdiepte en het profiel al heeft gerealiseerd. Hij hoeft zijn cabine niet meer uit en de kans op meetfouten neemt af. De gegevens kunnen bovendien worden opgeslagen en teruggelezen in de bijgeleverde software. Dit kan weer helpen voor rapportage naar de opdrachtgever, of het bijhouden van de voortgang van een project met de bijbehorende hoeveelheden. De mogelijkheden zijn ongeëvenaard en de praktijk heeft reeds uitgewezen dat de productiviteit enorm toeneemt. Een nauwkeurigheid van één centimeter is tegenwoordig al geen probleem meer. Wel is het zo dat deze systemen voorlopig alleen door grotere bedrijven wordt gebruikt, vanwege de aanschafkosten.’
Tot slot is de beveiliging van machines een hot item. ‘Denk aan track-and-trace systemen, bepantsering, afsluitingen van bouwplaatsen, enzovoort. Er is dus weer genoeg te zien op de TKD. We hopen dan ook op een grote opkomst!’