Hybride 17 meter autohoogwerkers

Artikel delen

Kamphuis Hoogwerkers uit Zutphen heeft vier France Elévateur 17 meter autohoogwerkers verkocht aan Ziut B.V. Deze ‘172TPF’ autohoogwerker is gemonteerd op een Mercedes Benz Sprinter 516 Euro 6. De hoogwerker is hybride en kan zowel op de PTO van de bus als elektrisch aangedreven worden.
 
De machine heeft een werkhoogte van 17 meter, een zijdelingse reikwijdte van 8,5 meter en een hefvermogen van 265 kg (twee man en materiaal). De telescoopgiek kan 400° roteren, terwijl het platform 2 x 60° kan draaien. De giek bij deze autohoogwerker is gemonteerd op een speciale kolomconstructie, een zogenaamd ‘space frame’. Daardoor is de laadruimte zeer goed toegankelijk en is er veel opslagruimte. Er kan maar liefst 850 kg extra gewicht meegenomen worden.  
Emiel Kamphuis, van Kamphuis Hoogwerkers: ‘Door de milieuvriendelijke hybride aandrijving kan de machine stil en zonder uitstoot van uitlaatgassen gebruikt worden in kritische omgevingen, zoals stadskernen, ziekenhuizen en stiltegebieden. Met de schone Euro 6 motor voldoet de autohoogwerker tevens aan de hoogste milieu- eisen wat betreft de uitstoot van uitlaatgassen. Daarnaast is dit een lichte combinatie van 5 ton, waardoor sprake is van een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot. De autohoogwerker is zeer geschikt voor gebruik in voetgangersgebieden, hofjes, winkelstraten en parken.’
Hans ten Broeke, manager regio Noord-Oost van Ziut: ‘Wij zijn actief in de markt van openbare verlichting, verkeerssystemen en camerabewaking. We gebruiken autohoogwerkers hoofdzakelijk voor onderhoud aan straatverlichting. Ziut heeft MVO en het milieu hoog in het vaandel staan. We werken veel voor gemeenten die dit waarderen. Daarnaast stellen industrieterreinen en stadskernen steeds hogere milieueisen. De 172-TPF France Elévateur hoogwerker in combinatie met de Mercedes Benz Sprinter 516 Euro 6 voldoet hierdoor prima aan onze MVO prestatieladder vier en CO2-prestatieladder vijf doelstellingen. Ook de toegankelijkheid en het grote laadvermogen van de bus (850 kg) spraken ons zeer aan.’
 
Kamphuis Hoogwerkers, www.hoogwerken.nl