Keuze voor keerwanden van beton in plaats van staal

Artikel delen

Voor fase vijf van de nieuwbouw van Bakker Transport & Warehousing in Heerenveen pakte Aannemingsbedrijf Lolkema bv het buitenterrein flink aan. Zelfs een deel van de watergang op het zeven hectare grote perceel werd gedempt. De inzet van stalen damwanden lag daarbij voor de hand. “Stalen damwanden zijn echter erg duur. Na overleg met Zwaagstra Beton bleken betonnen keerwanden veel voordeliger”, aldus Hotze-Jan Lolkema, directeur/eigenaar van het gelijknamige bedrijf.

Samen met Anne Bakker, eigenaar van het transport- en overslagbedrijf, maakte de aannemer het ontwerp van het buitenterrein. Voor de inrichting zijn keerwanden, bedrijfsvloerplaten, verholen goten en zandvangputten van Zwaagstra Beton toegepast. Hotze-Jan Lolkema staat in de enorme laadkuil van het bedrijf: “Deze is gemaakt met betonnen keerwanden met een hoogte van 2 meter en een lengte van 4,00 meter. Voor de vloer zijn bedrijfsvloerplaten 160 mm dik, zonder hoekrand, gebruikt. Deze twee bij twee meter grote bedrijfsvloerplaten hebben een gebezemde structuur. Zo wordt het hier bij regen of sneeuw geen grote glijpartij. Bovendien zijn ze geschikt voor zwaar verkeer.”

Voor de afvoer van het hemelwater zijn verstevigde verholen goten met zandvangputten geplaatst. Die lopen gelijk met de bestrating.

Verholen goten

Voor de afvoer van het hemelwater werd eveneens een passend product gevonden. Lolkema: “We hebben verholen goten met zandvangputten geplaatst. Die lopen gelijk met de bestrating. Heftrucks en vrachtwagens hebben daardoor geen last van hobbels. Bovendien hebben deze goten een grote waterafvoercapaciteit. Dat is op dit terrein wel nodig.”
Om te voorkomen dat de wanden van de goten onder de enorme wringkrachten van draaiende vrachtwagens naar binnen kunnen buigen, heeft Zwaagstra Beton een oplossing bedacht: stalen steunprofielen tussen de gootwanden.

Aan één zijde van het water moest bijna tweehonderd meter aan keerwanden komen. Er is gekozen voor betonnen keerwanden van vier meter lang en 2,64 meter hoog.

Keerwanden

Al snel bleek dat het terrein net iets te smal was voor alle wensen van Bakker. “Er komen hier vaak extra lange vrachtwagens laden en lossen”, weet Hotze-Jan Lolkema. “Om goed te kunnen draaien, moest het buitenterrein minimaal veertig meter breed worden. Die ruimte was er niet, maar die konden we wel creëren door een deel van een sloot te dempen.”
De sloot op het perceel dient als waterafvoer voor het industrieterrein, dus kon zeker niet geheel gedempt worden. De gemeente en het waterschap adviseerden Lolkema om voor het gedeeltelijk dempen stalen damwanden te gebruiken. Lolkema: “Die wanden zijn erg duur. Wij vroegen ons daarom af: kan het niet met betonnen keerwanden? Met die vraag klopten we bij Zwaagstra Beton aan. We hebben het vervolgens geprobeerd en het bleek inderdaad te kunnen. Het is een voordelige oplossing en het resultaat is perfect.”
Zwaagstra adviseerde welke keerwanden het meest geschikt waren en op welke plek ze geplaatst moesten worden. Er werd gekozen voor een hoogte van 2,64 meter. “De wanden hebben we op een werkvloer van gewapend beton van vijftien centimeter dik gezet. Aan een zijde van het water moest bijna tweehonderd meter aan wanden komen. Een fors stuk dus. Daarom wilden we zo groot mogelijke wanden.” Het werden betonwanden van vier meter lang. “Dat zijn enorm zware elementen. Met een grote kraan, die vanuit de sloot werkte, werden ze keurig op hun plaats gezet.”

Flexibel

Bij eerdere uitbreidingen van Bakker Transport & Warehousing en bij andere projecten werkte Lolkema ook al samen met Zwaagstra Beton. “Een groot voordeel van Zwaagstra is de flexibiliteit. We hebben een paar keer uitstel gehad, waardoor we de levering van hun producten enkele weken door moesten schuiven. Dat was geen enkel probleem. De producten worden altijd keurig op afroep geleverd, met de levering zijn nooit problemen en ook de kwaliteit is dik in orde. De samenwerking verliep dan ook erg goed. In de toekomst doen we ongetwijfeld opnieuw een beroep op Zwaagstra Beton.”