Citan is International Van of the Year

Artikel delen

Hij wordt op hetzelfde platform gebouwd als de nieuwe Renault Kangoo, dus wonnen ze op 17 november samen de prestigieuze International Van of the Year 2022 Award. De nieuwe Citan is de kleinste in het bestelautoprogramma van Mercedes-Benz, maar daarin niet de minste. Zeker niet wanneer we naar de verkoopaantallen kijken. Hij biedt naast aangenaam rijcomfort veel laadruimte (2 Europallets!) en een modern dashboard (touchscreen en multimediasysteem MBUX met navigatie en smartphone-integratie).

Rijden in de nieuwe Citan is nog altijd een genoegen, of het nu met één van de grommende dieselversies van de gesloten besteller is, of met de zoemende benzinemotor van de Tourer. Die laatste is de personenversie die we ook regelmatig zien rijden voor GWW- en bouwgerelateerde bedrijven. De compactheid maakt hem ideaal voor in de stad, zowel rijdend als bij het parkeren.

Zijn in verhouding grote laadruimte biedt allerlei bedrijfstakken volop mogelijkheden en met een maximaal laadvermogen van 750 kg en trekvermogen tot 1,5 ton komen ook de ‘zwaardere’ beroepsgroepen goed aan hun trekken. Speciaal voor hen is er een trekhaak met laag geplaatste kogelkop, waardoor de achterdeuren zijn te openen wanneer een aanhangwagen is aangekoppeld.

Het drietal dieselversies heeft vermogens van 55, 70 of 85 kW, waarbij deze laatste beschikt over een overpower- en overtorque-functie, voor kortstondig maximaal 89 kW vermogen en 295 Nm koppel. Volbeladen inhalen op de snelweg blijft dus mogelijk. De handgeschakelde zestrapsversnellingsbak werkt via de voorwielaandrijving en de elektrische stuurbekrachtiging maakt het nu ook mogelijk om hulpsystemen zoals lane control te installeren. De nieuwe Citan wordt volgend jaar nog aantrekkelijker, enerzijds omdat er dan een verlengde versie komt, anderzijds omdat dan een elektrisch aangedreven variant op de markt komt: de eCitan. We zijn nieuwsgierig of die ook zo lekker rijdt.

Mercedes-Benz Nederland BV
www.mercedes-benz.nl/vans/nl/citan