Bulldozerfan werkt graag met zijn Komatsu D65PX-18 bulldozer

Artikel delen

Ruim anderhalf jaar geleden, in september 2020, werd door BIA een gloednieuwe Komatsu D65PX-18 bulldozer met zuinige en krachtige EU Stage-V-motor afgeleverdbij firma Van Beers. Hij wordt bereden door vaste machinist Bas Melotte. Deze dertiger is een echte bulldozerfan en dat zit aan vaderskant in de familie. We vroegen hem wat meer te vertellen over het werken met de D65PX-18.

bulldozer

Vaste machinist op de 22 tons Komatsu D65PX-18 bulldozer is Bas Melotte. Deze dertiger is een echte bulldozerfan.

De firma Van Beers uit het Brabantse Hoogeloon, de werkgever van Bas, is een aannemingsbedrijf in de grond- weg en waterbouw dat zich de afgelopen decennia steeds meer heeft gespecialiseerd in natuur-, cultuurtechnische en waterbouwkundige werken, zowel in Nederland als in België. Het zijn soms kleine en soms heel omvangrijke projecten in opdracht van overheden, waterschappen, projectontwikkelaars, bedrijven en particulieren. Bas moet dan ook lachen als ik hem vraag, of het werken op een bulldozer niet erg saai is, zeker nu door de automatisering hem steeds meer werk uit handen wordt genomen. “Ik mag niet klagen, want het is door al die soorten projecten en opdrachtgevers eigenlijk heel afwisselend werk, al ligt er best wat nadruk op cultuurtechnische projecten.” Om die reden is hij zeer tevreden met de Stage-V-motor en heeft hij geen moeite met zaken als AdBlue tanken. Integendeel: “Ik kan instellen dat hij snel afslaat als hij stationair staat te draaien. Dat is nodig als je midden in de natuur werkt. Er zijn machinisten die dat niks vinden, maar ik ben van mening dat we daar gewoon aan moeten meedoen, want het is goed voor het milieu en je bent er snel aan gewend. Na een tijdje weet je niet beter.”

bulldozer

Dashboard en bediening

Bas vindt de ROPS/FOPS-cabine en de bediening een duidelijke vooruitgang ten opzichte van eerdere modellen. Meer binnenruimte is altijd welkom als je urenlang in de cabine moet zitten. Het dashboard met breedbeeldscherm is duidelijk en er valt heel gemakkelijk van alles in te stellen. Ook de stoel, de spiegels en het ruime zicht rondom bevallen hem prima. Naar voren heeft Bas prima zicht op het dozerblad en daarmee op de mate van grondverplaatsing. Voor de handbesturing zitten er joysticks met vingertopbediening en fijnregeling links en rechts op de stoelleuningen, waardoor hij in een ontspannen houding zijn werk kan doen. Bij Komatsu hebben ze het dan over het ergonomische Palm Command Control System (PCCS). Voor het achteruitrijden over rotsblokken of andere hobbelige oppervlakten kan de rijsnelheid worden verlaagd met de ‘langzaam achteruit’-functie. De bulldozer beweegt soepeler en met minder trillingen. Een andere functie om het brandstofverbruik omlaag te brengen is de Economy-mode, het tegenovergesteld van de Power-mode voor maximaal vermogen Bovendien kan de machinist kiezen tussen de automatische en de handmatige werkmodus en het vermogen van de machine zodoende exact aanpassen aan de taak.

Bas is niet alleen uit milieuoogpunt positief over de moderne Stage-V-motor, zo laat hij tot slot graag weten: “Deze bulldozer heeft een geringe uitstoot en maakt heel weinig geluid. Ook in de cabine zit je daardoor rustiger en dat werkt wel zo lekker.”

bulldozer

Het blad dat Bas Melotte gebruikt is van het Inpat-type met een bladcapaciteit van 3,7 – 5,9 kubieke meter. Het is wel hoger gemaakt dan gebruikelijk, zodat de grond er niet overheen komt en de machine schoner blijft. Dat heeft alles te maken met het het werken in de Limburgse klei.

Komatsu D65PX-18 is middelzware bulldozer

De bulldozer van Bas Melotte is er één uit de D65-familie van Komatsu. Samen met de D65EX-18 en D65WX-18 zit hij in de middenmoot van de Komatsu line up. Anders dan de modellen EX- en WX heeft de PX geen hydraulisch bediende ripper. Het drietal deelt wel dezelfde Komatsu Stage-V-Motor met deeltjesfilter en AdBlue-toevoeging, waardoor met name de uitstoot van de steeds meer ongewenste stikstofoxiden (NOx) met tientallen procenten wordt verminderd ten opzichte van voorgangers. De automatische motorstop is instelbaar tussen 5 en 60 minuten.

De motor levert een vermogen van 164 kW (220 pk) bij 1950 toeren en drijft een automatische transmissie plus een vergrendelbaar koppelomvormersysteem aan, zodat de benodigde kracht zo efficiënt mogelijk wordt overgebracht op het blad en het brandstofverbruik daardoor laag blijft.

Het blad dat Bas Melotte gebruikt is van het Inpat-type met een bladcapaciteit van 3,7 – 5,9 kubieke meter. Dit rechte dozerblad heeft een duurzame boxstructuur en is veelzijdig inzetbaar. De inklapbare zijbladen houden de transportbreedte onder de 3 meter. Het is wel hoger gemaakt dan gebruikelijk, zodat de grond er niet overheen komt en de machine schoner blijft. Dat heeft alles te maken met het het werken in de Limburgse klei.

De bulldozer heeft een robuust PLUS-onderstel met lange en tot maximaal 70 cm verbrede rupsen. Het resultaat is een lagere bodemdruk dan haalbaar is bij de iets zwaardere EX- of WX-modellen. De D65PX-18 is met zijn 22.100 kg de lichtste van de drie. De hydrostatische besturing (HSS) zorgt voor een soepel en krachtig bochtenwerk.

 

“Deze bulldozer heeft een geringe uitstoot en maakt heel weinig geluid. Ook in de cabine zit je daardoor rustiger en dat werkt wel zo lekker.”

BIA Group
www.biagroup.com