Hyundai verrast op Bauma met brandstofcel

Artikel delen

Hyundai Construction Equipment heeft de mobiele conceptgraafmachine HW155H ontwikkeld. Het bijzondere daaraan is dat hij wordt aangedreven door een waterstofbrandstofcel. Die is volgens de Zuid-Koreaanse fabrikant beter geschikt voor grotere bouwmachines dan de lithium-ion accu’s die momenteel in kleinere elektrische minigraafmachines worden gebruikt.

kraan

De 14-tons HW155H kan acht uur vol in bedrijf zijn en het vergt slechts 20 minuten om de accu weer vol te tanken. Het enige dat de machine uitstoot, is water. Hyundai heeft al langere tijd praktijkervaring opgedaan met bedrijfsvoertuigen op waterstof en maakt voor de conceptmachine dus volop gebruik van reeds bewezen technologie. De waterstof wordt aan de rechterkant van de graafmachine, tegenover de cabine, opgeslagen in hogedruktanks.

“De ontwikkeling van de eerste graafmachine op waterstof is erg opwindend, nu we werken aan een koolstofvrije wereld”, aldus Gert Peeters, productmanager bij Hyundai CE Europe. “Uit onze prognoses blijkt dat voertuigen die op brandstofcellen rijden in de toekomst kostenefficiënter zullen zijn dan voertuigen die op accu’s of diesel rijden. Bij Hyundai Construction Equipment zijn wij ervan overtuigd dat waterstof op de lange termijn een voortrekkersrol zal spelen op het gebied van hernieuwbare energiebronnen. Wij willen dit potentieel benutten en het de gebruikers aanbieden in praktijkgerichte oplossingen.”

Hyundai Construction Equipment Europe
www.hyundai.eu