Innovatief Komatsu wil in 2050 koolstofneutraal zijn

Artikel delen

Materieelvakbeurs Bauma was voor Komatsu de juiste plek om zakelijke bezoekers te laten zien, hoe hard wordt gewerkt aan een toekomst vol Zero Emission machines. Primeur was de PC210E, de eerste volledig elektrische 20-tons graafmachine, die in 2023 op de markt komt. In totaal toonde Komatsu vier elektrische machines van de zes die in ontwikkeling zijn.

Elektrische 20-tons graafmachine

Tijdens Bauma presenteerde Komatsu de PC210-E, de eerste volledig elektrische 20-tons graafmachine die naar verwachting in 2023 voor de Europese markt beschikbaar komt.

De elektrische machines passen in het grotere toekomstplan van Komatsu. De Japanse machineproducent heeft zich namelijk als doel gesteld om tegen 2030 de CO2-uitstoot van machines met 50% te verminderen. Helemaal koolstofneutraal wil het bedrijf zijn vanaf 2050, daarmee concreet invulling gevend aan de wereldwijd omarmde klimaatplannen.

De 20-tons graafmachine is niet de eerste innovatie waarmee het bedrijf deze ambitie concretiseert. Tijdens de persconferentie op de Bauma werden we er aan herinnerd, dat er in Europa al meer dan 1500 hybride graafmachines van Komatsu draaien. Die hebben gezamenlijk al zo’n 20 miljoen liter diesel bespaard en dat betekent maar liefst zo’n 53.000 ton aan CO2-uitstoot.

Samen waardevolle bergen verzetten

Komatsu is dankzij hoogwaardige technologie een voorloper en daarmee één van de sterke merken van de BIA Group. We zien dat terug in ‘Creating value together’, de Komatsu-strijdkreet die perfect aansluit bij de ‘Moving mountains together’-filosofie van BIA. Immers, door slim samen te werken komt iedereen verder. “Ons streven naar gezamenlijke waardevermeerdering, met als doel een een duurzame toekomst, willen we via onze vier waarden vormgeven: ambitie, doortastendheid, samenwerking en authenticiteit,” zo verklaarde Tadashi Maeda, de Managing Director & CEO van Komatsu Europe. Dat zien we terug bij de jongste ontwikkelingen. Na het in de markt zetten van de hybride-machines is het nu tijd voor de echte Zero Emission.

De ‘Product & Proces CO2 reduction road map

De ‘Product & Proces CO2 reduction road map’, toont het groeiend belang van innovaties, elektrificatie, autonomie en digitalisatie om de CO2-voetafdruk steeds verder te verkleinen.

Uitstoot gebruiksfase terugdringen

Komatsu zet momenteel sterk in op elektrificatie en legt de grens daarvan bij machines tot circa 20 ton. Daarboven zit er meer potentie in andere technologieën, zoals waterstof en brandstofcel, aldus Chief Operating Officer Göksel Guner. Die wees er ook op dat: “De meeste CO2-uitstoot komt niet vrij bij de productie van machines, integendeel: het is de gebruiksfase die zorgt voor 80 tot 90 procent van de totale uitstoot. Daarom is het van groot belang om onze klanten te voorzien van het juiste gereedschap en ze te adviseren over het juiste gebruik ervan.”

Guner presenteerde daarop namens Komatsu de ‘Product & Proces CO2 reduction road map’, een grafische voorstelling van het groeiend belang van innovaties, elektrificatie, autonomie en digitalisatie om machines zowel slimmer als schoner te maken en daarmee de CO2-voetafdruk steeds verder te verkleinen.

In de Komatsu-hal zagen we daarvan ook de PC01 electric, een echt minigravertje en het prototype van een 3 tons op afstand bestuurbare rupsgraafmachine, alsmede de elektrische rupsgraafmachine PC30 met canopy, die volgend jaar naar Europa komt. Van heel andere orde is de PC4000-11 electric. Deze gigant – een 400 tons mijnbouwgraafmachine – was in actie te zien op het demonstratieterrein voor de Komatsu-hal.

Elektrische samenwerking

De volledig elektrisch aangedreven wiellader werd ontwikkeld in samenspraak met Moog Inc, de Amerikaanse fabrikant van elektrische precisiebesturingsystemen en -componenten. Het is weliswaar nog een prototype, maar geeft al een duidelijke indicatie van de Komatsu-koers.

Samenwerking leidde inmiddels ook tot de PC210-E, Komatsu’s eerste volledig elektrische 20 tons graafmachine op basis van een Lithium-ion batterijsysteem. Volledig opgeladen heeft de PC210-E een autonomie van 8 uur.

De elektrische aandrijving is ontwikkeld door Proterra, een Amerikaans concern met veel knowhow op dit gebied. Er zijn al meerdere prototypes onderworpen aan testen in reële omstandigheden. Want elektrische machines moeten niet alleen emissievrij kunnen werken, maar mogen met hun graafprestaties en duurzaamheid ook niet onderdoen voor conventionele machines.

Conventionele graafmachines

Overigens werden ook liefhebbers van conventionele machines tijdens de Bauma niet teleurgesteld door Komatsu. Neem de PW138MR-11, een nieuwe bandenkraan met een bedrijfsgewicht tussen 13 en 14,3 ton. Die voldoet aan de Stage V emissienorm, heeft SCR en DPF en combineert compacte afmetingen en stabiliteit met hoge prestaties. Het zwenken van de arm gaat niet langer via het voetpedaal, maar is geïntegreerd in de joystick.

Graafmachine

De PW138MR-11 is een nieuwe conventionele bandenkraan met een Stage V motor en bedrijfsgewicht tussen 13 en 14,3 ton.

Eveneens vernieuwd is de 14 tons PC138US-11 graafmachine op rups. In stedelijke omgevingen en bij wegwerkzaamheden komen zijn Stage V motor met DPF (roetfilter), korte zwenkstraal en optimale hef- en graafkracht goed van pas.

Graafmachine

De 14 tons PC138US-11 is een vernieuwde conventionele graafmachine op rups met Stage V motor en korte zwenkstraal.

Een forse stap groter is de PC950-11 hydraulische graafmachine met de nieuwste Stage V Komatsu-motor. Hij weegt meer dan 95 ton en maakt dit najaar zijn Europese debuut. De 405 kW (552 pk) vermogen en geavanceerde technologieën zorgen voor een 50% hogere productiviteit en 40% betere brandstofefficiëntie dan bij de PC800-8 die hij vervangt.

BIA Group
https: //biagroup.com/nld/nl