3 veiligheidstrends in wegenbouw 

Regelmatig vindt er een ongeval in de werkzone plaats, waarbij bij een gedeelte van de ongevallen grote vrachtwagens betrokken zijn en veel van alle dodelijke ongevallen met bouwvoertuigen zijn. Hoewel deze statistieken op zijn zachtst gezegd verontrustend zijn, verschijnen er elk jaar oplossingen die bedrijven kunnen helpen om werknemers veiliger te maken. Together for Safer Roads is een innovatieve coalitie van wereldwijde bedrijven uit de particuliere sector, uit verschillende sectoren, die samenwerken om de verkeersveiligheid te verbeteren. De coalitie brengt de kennis, gegevens, technologie en wereldwijde netwerken van leden samen om zich te concentreren op gebieden die wereldwijd en binnen lokale gemeenschappen de grootste impact zullen hebben. Zo raden ze ook de onderstaande veiligheidstrends in wegenbouw aan. 

Draagbare technologieën

weg en zonEen grote trend die opduikt op bouwplaatsen is de opkomst van draagbare technologie. Dit kan op verschillende manieren helpen om werknemers veilig te houden. Oldcastle biedt bijvoorbeeld een product met visuele en auditieve haptische feedback voor personen die op de weg werken. Deze detecteert wanneer een voertuig een werkgebied binnenrijdt en waarschuwt de wegwerker. De trillings-, audio- en visuele waarschuwingen zijn allemaal even belangrijk. Als een wegwerker een drilboor gebruikt, hoort die werknemer de waarschuwing niet en voelt hij de waarschuwing misschien niet, maar ziet hij wel het licht op zijn vest knipperen. Je moet dus alle drie de componenten hebben, ook als de bouwvakker bijvoorbeeld werkt met schaarliften.

Slimme werkzones

Over het algemeen is er een trend in de richting van slimme werkzones, waaronder waarschuwingen voor het einde van de wachtrij, opstoppingen en verkeersvermijding, als enkele voorbeelden. Experts zeggen dat wachtrijdetectie van bijzonder belang is, aangezien sommige staten hebben ontdekt dat meer dan 30 procent van de dodelijke slachtoffers in hun werkzone achter in de rij plaatsvindt. Verschillende transportbureaus hebben programma’s en campagnes ontwikkeld over verschillende technieken voor wachtrijbeheer om ongevallen aan het einde van de wachtrij te verminderen. Toch is een van de grootste factoren die een wijdverbreide acceptatie van slimmere werkzones tegenhouden, dat ze net als rolcontainers moeten worden betaald. De reden waarom ze niet steeds vaker voorkomen, is omdat lagere biedingen van aannemers of onderaannemers meestal bouwprojecten winnen. Extra veiligheidsmaatregelen als slimmere werkzones kosten helaas simpelweg meer.

Apparatuur en voertuigtechnologieën

Een van de beste manieren om letsel en dodelijke ongevallen in de werkzone te voorkomen, is door gebruik te maken van de juiste technologieën in voertuigen en apparatuur. Dit is een van de pijlers van de Together for Safer Roads Coalition: veiligere voertuigen. Achteruitkijkcamerasystemen en spotspiegels voor voertuigbestuurders kunnen bijvoorbeeld helpen om het zicht te waarborgen. Technologieën zoals achteruitrijalarmen kunnen mensen die rond grote voertuigen werken uit de buurt houden door hen te waarschuwen wanneer een voertuig achteruit rijdt. Verder kunnen voertuigen worden uitgerust met de nieuwste lichtbalktechnologie, wat ook kan helpen om het voertuig- en werkgebiedbewustzijn te vergroten van andere weggebruikers die bij ongevallen betrokken kunnen zijn. Een opwindende nieuwe ontwikkeling is de opkomst van real-time voertuig-tot-voertuig en verbonden mobiliteitsoplossingen die lichtbalktechnologie naar een hoger niveau tillen, gebruikers van navigatiesystemen zoals Waze waarschuwen voor de aanwezigheid van werkzones en langzaam rijdend werk zonevoertuigen ruim voordat ze de werkzone bereiken.