Duurzaam asfaltonderhoud van A tot Z
Slechts een handvol bedrijven in Nederland richt zich volledig op asfaltonderhoud en – reparaties. Eén van die bedrijven is Asfalt-onderhoud BV, dat zich onderscheid door duurzaam werken en de inzet van een Bitumen Infrarood Machine. Reparaties van gaten, schade rondom inspectieputten, wortelopdrukken en overgangen worden met deze machine volledig temperatuurgecontroleerd uitgevoerd. GWW Totaal sprak eigenaar Bertus van Ee: “Onze kracht is dat we heel duurzaam kunnen werken met weinig en compact materieel, waardoor de overlast beperkt blijft.”
Tekst: ing. Frank de Groot
Beeld: Asfalt-onderhoud BV
Welk type onderhoud ook nodig is aan asfalt, Asfalt-onderhoud uit Renswoude lost het op. Scheuren en gaten vullen, oneffenheden in de asfaltlaag weghalen of hoogteverschillen wegwerken: het kan allemaal. Evenals het aanbrengen van gietasfalt, slijtlaag, flexigoot of slem (als asfalt begint te rafelen) of het repareren en vervangen van putkoppen. En dan is er nog Direct Vertical Seal voor nieuwe projecten: dat is het aanbrengen van een overgang tussen twee materiaalsoorten, zoals asfalt en een betonnen lijngoot. Bij vorst kunnen namelijk problemen ontstaan door vocht in de verbinding. Door het warm aanbrengen van een substantie die gelijk hard wordt, worden opstaande randen goed afgedicht. De nieuwe asfaltlaag kan hierna direct worden aangebracht. Tot slot kan er in asfalt worden gezaagd, bijvoorbeeld voor het aanbrengen van detectielussen, spanningsvoegen, flexigoot of aansluiting van straatwerk. Omdat alle medewerkers tevens zijn gecertificeerd als verkeersregelaars is dat ook direct geregeld.
“Voor al onze kleinere reparatiewerkzaamheden gebruiken we 100% gerecycled asfalt, met een percentage verjongingsmiddel. Tevens willen we steeds meer materiaal elektrificeren en hebben we weinig materieel nodig, waardoor de CO2– en stikstofuitstoot ook beperkt blijven”, zegt Bertus van Ee.
Lastige markt
Waar asfalt ligt, is onderhoud nodig. Door tijdig ingrijpen kan de vervanging van een deklaag nog lang worden uitgesteld. Maar Bertus merkt dat asfaltonderhoud steeds vaker wordt uitgesteld, waardoor de schades toenemen. Dit kan soms zelfs leiden tot onveilige situaties: “Ik merk dat er vaak steeds meer tijd komt te liggen tussen de schademeldingen bij een weginspectie en de opdracht tot onderhoud. Dan zijn er vijftien gaten gerapporteerd, maar als je dan een half jaar later eindelijk opdracht krijgt, zijn het er al vijftig! In het ergste geval is onderhoud niet meer zinvol en moet je een deklaag alsnog vervangen. Bij goed onderhoud kun je dat nog jaren verantwoord uitstellen.”
De oorzaken van het uitstel zijn volgens Bertus divers: “De procedures worden langer en wellicht is men terughoudender door de prijsstijgingen. Wat ook meespeelt is dat bij veel gemeenten mensen een aantal dagen in de week thuis werken, waardoor directe communicatie verstoord raakt. Ook lijkt tegenwoordig iedereen over asfaltonderhoud te moeten meebeslissen. Het werkt allemaal vertragend.”
Bitumen Infrarood Machine
Als één van de weinige bedrijven in Nederland werkt Asfalt-onderhoud met een Bitumen Infrarood Machine (BIM). Een bijzondere machine die een groot aantal voordelen biedt ten opzichte van traditionele asfaltreparaties. Reparaties van gaten, schade rondom inspectieputten, wortelopdrukken en overgangen worden met deze machine namelijk volledig temperatuurgecontroleerd uitgevoerd.
Bertus legt uit hoe het werkt: “Met de BIM is snel en naadloos wegdek te repareren. We maken gebruik van 100% gerecycled asfalt en er is nauwelijks verkeersoverlast. We kunnen hiermee gaten tot één vierkante meter behandelen. Na het schoonmaken van het schadevlak verwarmen we de oude bitumen tot 180°C. Daarna kunnen we de oude bitumen losharken en voegen we de gerecycled bitumen toe. Dat maken we aan met een kleine asfaltmolen. Met een handwals wordt de schadeplek vervolgens naadloos vlak gewalst. In 20 minuten hebben we één vierkante meter gerepareerd. De verkeersoverlast en geluidsoverlast is dus minimaal en we kunnen ook bij vorst werken. We gebruiken de BIM in gemeentelijke straten, maar ook voor spoedklussen op snelwegen.”
Volgens Bertus past alle apparatuur – inclusief wegafzettingen en asfaltmolen – in één vrachtwagen en zijn slechts twee medewerkers nodig. “Vergelijk dat eens met een traditionele aanpak. Dan moet je eerst frezen, dan met een veeg/zuigmachine de schadeplek reinigen, vervolgens asfalt aanvoeren en aanbrengen en dan verdichten met een wals. Daar worden meerdere vrachtwagens voor ingezet. Dat geeft veel meer overlast en emissie van schadelijke stoffen. Bij inzet van de BIM wordt er ook geen asfalt weggefreesd dat afgevoerd moet worden. Daarnaast verhitten we met propaangas. Twee tot drie flessen zijn genoeg per dag. “
Hotbox
Een andere bijzonderheid is het gebruik van een Hotbox. Die houdt asfalt de hele dag warm, zodat die ook de hele dag is te verwerken. Er is een 2-tons en 10-tons Hotbox en deze werken ook op propaangas. De opslagunit kan achter een bus of op een vrachtwagen vervoerd worden. Verder gaat alles op een bus mee dat nodig is om asfalt af te werken. Bertus: “De Hotbox wordt vooral gebruikt bij grotere reparaties.”
Nieuwe gietasfalt ketel
“We kunnen ook gietasfalt aanbrengen in vele kleuren, zoals zwart, rood, blauw en groen”, vertelt Bertus. “Gietasfalt passen we toe voor reparaties als vervanging van koud asfalt, doordat het veel sterker is. Vorig jaar hebben we een nieuwe giet-asfaltketel in gebruik genomen die nog zuiniger werkt, door onder meer warme lucht in de buitenwand te circuleren. Doordat we bovendien zeer compact werken met vaak maar één vrachtwagen waar alles in meegaat, is het proces heel duurzaam.”
Emissieloos werken
Ook Asfalt-onderhoud heeft volgens Bertus de ambitie om de emissies tijdens de uitvoering steeds verder te beperken: “Al het handgereedschap is elektrisch en eind van dit jaar schuren we het wegdek eveneens elektrisch. Ook het frezen wordt op termijn geëlektrificeerd. We hebben op de daken van ons bedrijf veel zonnepanelen liggen, dus hier kunnen we accu’s ’s nachts weer opladen. Helaas zit daar wel een grens aan omdat Stedin aangeeft onze aansluiting niet te kunnen verzwaren vanwege de capaciteit van het netwerk.”
Hij besluit: “Op termijn moeten ook vrachtwagens en walsen elektrisch worden, maar dan moeten we wel de mogelijkheid tot opladen van accu’s hebben. Daarnaast werken we door heel Nederland en de actieradius van elektrische vrachtwagens is dan niet toereikend. Overigens vallen onze vrachtwagens nu al wel onder euro 6.”
Asfalt-onderhoud BV
ww.asfalt-onderhoud.nl