Snel een noodbrug na extreem weer
Leidingen, kabels en infrastructuur zijn maar zelden bestand tegen de gevolgen van extreem weer, zoals stormen, wateroverlast en aardverschuivingen. Ook bruggen moeten het helaas vaak ontgelden en kunnen zwaar beschadigd raken, waardoor belangrijke routes ineens afgesloten zijn. Janson Bridging staat in zulke situaties klaar om een noodbrug te plaatsen. Steden en dorpen zijn daardoor snel weer bereikbaar voor hulpverlening en het reguliere verkeer.
Janson Bridging is specialist in tijdelijke modulaire brugsystemen. Die plaatst het Nederlandse bedrijf doorgaans bij tal van reguliere infraprojecten in heel Europa. Maar Janson Bridging zet haar expertise ook in bij noodsituaties als gevolg van extreem weer, als infrastructuur of kunstwerken voor auto, fiets-, voetgangers of spoorverkeer beschadigd zijn. Zoals het geval was bij de zware overstromingen in 2021 in delen van België, Duitsland en in Limburg.
Calamiteitenteam
Snelheid is essentieel in noodsituaties. Niet alleen wil een (lokale) overheid op heel korte termijn het reguliere verkeer weer op gang krijgen. Maar een afgesloten weg of brug belemmert ook het werk van hulpdiensten en het herstelwerk na een overstroming. Daarom gaat een intern calamiteitenteam bij Janson Bridging meteen aan de slag, zodra een (lokale) overheid hulp nodig heeft. In dat team zitten alle disciplines die nodig zijn om een tijdelijke noodbrug te bouwen, zoals engineering, voorraadbeheer, planning en uitvoering “Op het moment dat een overheid belt, zorgen onze collega’s in het calamiteitenteam dat de noodsituatie prioriteit krijgt”, schetst Project Manager Theo van Duren
Van inspectie tot uitvoering
De specialisten van Janson Bridging voeren in de eerste dagen een site-inspectie uit om de schade te bepalen en de mogelijkheden voor een noodvoorziening in kaart te brengen. De Janson Bridging-brugoplossingen bestaan uit prefab stalen brugelementen. De bruggen zijn modulair waardoor deze op maat te maken zijn voor het project. Tevens zijn de transporten en hijswerkzaamheden relatief licht en zijn deze noodoplossingen vrijwel overal snel in te passen.
Bij het kiezen van de juiste noodbrug denkt Janson Bridging verder dan het reguliere gebruik. Theo van Duren: “Je wilt niet zomaar een brug plaatsen, maar vooral ook een oplossing waarover al het verkeer veilig en comfortabel kan rijden. Ook kijken we naar de belastbaarheid van de noodbrug. Op het moment dat een gebied aan wederopbouw begint, is daar vaak zwaar materieel voor nodig. De noodbrug moet ook die hogere lasten kunnen dragen.”
Als er een oplossing is uitgewerkt, dan plaatst Janson Bridging de noodbrug. Het hele proces kan in enkele dagen afgerond zijn. Zo legde Janson Bridging in 2021 na zware overstromingen in Pepinster, België in slechts enkele dagen een noodbrug neer. Daardoor kon het verkeer weer veilig gebruik maken van de provinciale weg N61”, zegt Commercieel Manager Europe John Kerkhoff.
Voorraad op strategische plekken
Janson Bridging kan als een van de weinige bruggenbouwers in Europa snel leveren dankzij een grote voorraad brugelementen. Die liggen op verschillende strategische plekken in Europa, zodat ze snel naar de rampplek getransporteerd kunnen worden. John Kerkhoff: “Wij weten exact wat waar ligt, waardoor we snel kunnen schakelen. Dankzij onze werkwijze en voorraad kunnen we de stappen ontwerpen en produceren overslaan.
Vooruitkijken
Het lijkt erop dat Europa vaker te maken krijgt met extreem weer en wateroverlast, als gevolg van klimaatverandering. Om in te kunnen spelen op een toenemende vraag van overheden, breidt Janson Bridging zijn voorraad brugelementen continue uit. “Die plaatsen we ook nog eens op meer locaties dan we nu hebben, zodat we snel in heel Europa kunnen bijspringen.”
Bent u geïnteresseerd in de calamiteiten oplossingen van Janson Bridging of heeft u snel een noodbrug nodig? Neem dan contact op met Janson Bridging.
Janson Bridging
www.jansonbridging.nl