Versnelling toepassing warm mix asfalt
Vanaf 1 januari 2025 faseert de bouwbranche de hot mix asfalt variant uit en stapt over op warm mix asfalt als standaard, om CO2 te besparen. Heijmans wil een versnelling toepassen in de onder- en tussenlagen van het asfalt dat het bouwbedrijf vanaf januari 2024 bij zijn opdrachtgevers legt. De doelstelling is dat vijftig procent van deze lagen al uit warm mix asfalt (WMA) bestaat.
Door de versnelling is er nu al een CO2-besparing mogelijk van twintig tot dertig procent bij de verwerking van dit type asfalt in de onder- en tussenlagen, in vergelijking met het hot mix mengsel. “In projecten waar we asfalt leggen kiezen we voor het duurzamere alternatief van warm mix asfalt. Als in de voorwaarden staat dat we hot mix asfalt toe zouden passen, gaan we het gesprek aan met de opdrachtgever over warm mix asfalt. We vinden dat we, ook al gaan we als branche starten met de uitfasering vanaf 2025, niet langer hoeven te wachten. Warm mix asfalt is beproefd en doorontwikkeld tot een sterk duurzaam alternatief. Het besparen op CO2 kan niet vroeg genoeg beginnen”, zegt Stefan de Munck, directeur Heijmans Infra Asfalttechniek en voorzitter van de Vakgroep Bitumineuze Werken (VBW) binnen Bouwend Nederland.
Duurzame innovatie
Binnen Heijmans is voor het verduurzamen van de asfaltproductie een aantal jaren geleden een innovatief productieproces ontwikkeld – ‘warm mix’ – waarbij het bitumen opschuimt. Daardoor neemt dit toe in volume en ontstaat er meer contactoppervlak bij een lagere productietemperatuur: van 160 graden naar 100 tot 140 graden. De kwaliteit blijft vervolgens even hoog. De uitfasering van hot mix en overstap naar warm mix levert twintig tot dertig procent minder CO2-uitstoot op. Dat draagt bij aan de doelstelling van het bouwbedrijf om in 2030 emissieloos te bouwen.
Omslag vanaf 1 januari 2025
Vanuit Bouwend Nederland, in de Vakgroep Bitumineuze Werken (VBW), is besloten om vanaf 1 januari 2025 hot mix asfalt uit te faseren en alleen warm mix asfalt te gebruiken. Heijmans roept opdrachtgevers op om nu al specifiek om dit type asfalt met een lagere productietemperatuur te vragen.