Viaduct over Terbregseplein eindelijk compleet

Sinds december 2021 schoof het grootste deel van het 450 meter lange viaduct over het verkeersknooppunt Terbregseplein bij Rotterdam. In het weekend van zaterdag 14 september 2024 zijn veertien betonnen prefab liggers over het spoor (Rotterdam-Gouda) heen op hun plek gehesen. Zowel het viaduct als de oversteek in twee rijrichtingen is hiermee helemaal compleet.

Viaduct over Terbregseplein. Foto: Rijkswaterstaat.

In opdracht van Rijkswaterstaat wordt de A16 Rotterdam aangelegd, een nieuwe snelweg ten noorden van Rotterdam die de A13 en de A16 met elkaar verbindt. Onderdeel van de nieuwe snelweg is een 450 meter lang viaduct over het verkeersknooppunt Terbregseplein bij Rotterdam. Het grootste deel van dit viaduct is langzaam over het verkeersknooppunt heen geschoven. Sinds december 2021 schoof het viaduct om de paar weken een stukje op naar de overkant van het drukke verkeersplein. De tijd tussen het schuiven was nodig om een wegdekdeel te maken en zo het viaduct elke paar weken te laten groeien. Het verkeer eronder reed tijdens het schuiven gewoon door. Door deze methode waren er veel minder afsluitingen nodig, en werd de hinder voor het verkeer beperkt. In mei 2024 werd het laatste deel van het viaduct geschoven.

Kant en klare liggers

Het laatste stuk van ongeveer 50 meter over het spoor (traject Rotterdam-Gouda) werd zaterdag 14 september overbrugd door het inhijsen van veertien kant en klare betonnen liggers. Dat zijn er vier meer dan de tien die in augustus 2023 voor de rijbaan richting Breda zijn ingehesen. De rijbaan richting de A13 is hier namelijk iets breder, omdat een nieuwe oprit naar de A16 Rotterdam vanaf de Hoofdweg hierop uitkomt. Met het leggen van de liggers is dit deel van het viaduct nog niet af. De liggers van dit deel van het viaduct worden nog verbonden met het geschoven deel van het viaduct. Ook wordt het viaduct nog afgewerkt met onder andere voegen, asfalt, belijning, verlichting en vangrails.

Nieuwe snelweg: A16 Rotterdam

De A16 Rotterdam is een nieuwe snelweg tussen de A13 en de A16. De 11 km lange verbinding is ’s werelds eerste energieneutrale snelweg met tunnel. De A16 Rotterdam moet bijdragen aan betere bereikbaarheid en leefbaarheid van Rotterdam en Lansingerland. Eind 2025 wordt de A16 Rotterdam in gebruik genomen.