70% wegwerkers geconfronteerd met agressie door weggebruikers
Bijna 70 procent van de medewerkers die bermen en sloten onderhouden langs openbare wegen of onderweg zijn voor het transport van agrarische producten, krijgt steeds vaker te maken met agressief gedrag van weggebruikers. Dit varieert van het opsteken van de middelvinger tot in extreme gevallen fysiek geweld. Brancheorganisatie Cumela noemt dit onacceptabel en roept weggebruikers op tot meer respect voor deze medewerkers, die belangrijk werk doen voor de openbare veiligheid.
Uit een recent onderzoek van Cumela onder een representatieve groep van ruim 200 leden blijkt dat bijna driekwart van de medewerkers in aanraking is gekomen met agressief gedrag. Volgens meer dan 80 procent van de chauffeurs die regelmatig op de openbare weg rijden, is dit probleem de afgelopen vijf jaar toegenomen. Vooral automobilisten en fietsers vertonen agressief gedrag, maar ook omwonenden vormen een opvallende groep die soms geweld gebruikt tegen de wegwerkers.
Een belangrijke oorzaak van de spanning tussen fietsers en landbouwvoertuigen is de beperkte ruimte op veel wegen. Veel bedrijven geven aan dat er onvoldoende ruimte is voor zowel landbouwverkeer als fietsers, wat tot gevaarlijke situaties leidt. Bijna de helft van de bedrijven werkt op parallelwegen waar ook fietsers rijden, en een derde van de respondenten noemt drukke fietsroutes als probleemgebied.
Agressief gedrag
Cumelabedrijven zijn vaak aan het werk langs de weg, bijvoorbeeld voor het maaien van bermen of het onderhouden van sloten. Deze werkzaamheden zijn essentieel om de verkeersveiligheid en een goede waterafvoer te garanderen. Toch heeft 70 procent van de bedrijven te maken gehad met agressief gedrag tijdens dit werk. Het gaat hierbij niet alleen om scheldpartijen of obscene gebaren; meer dan de helft van de medewerkers is daadwerkelijk in gevaar gebracht door bijvoorbeeld automobilisten die hen afsnijden. In een kwart van de gevallen worden medewerkers gedwongen te stoppen met hun werk door weggebruikers die de doorgang blokkeren.
Betere zichtbaarheid
De maai- en snoeimachines gaan meestal in colonne de provinciale en lokale wegen op, inclusief zwaailichten en waarschuwingsborden, om zo veilig mogelijk te werken. “Weggebruikers klagen vaak over onoverzichtelijke situaties door te hoog bermgras. Ons medewerkers zorgen juist voor een betere zichtbaarheid. Het is werk dat gedaan moet worden”, aldus voorzitter Carolien Van Vliet.
“Onze mensen hebben duizenden kilometers wegbermen en sloten te onderhouden. Dat is werk dat bij daglicht moet plaatsvinden, vanwege het grote aantal obstakels zoals bomen, borden en paaltjes. Dat kan niet zonder hinder van medewerkgebruikers”, aldus de voorzitter.
Bij fietsers ontstaat de irritatie vaak op parallelwegen. Trekkers zijn verbannen van de hoofdweg en loonwerkers moeten voor werkzaamheden en vervoer de parallelweg delen met fietsers. Dat gaat niet lekker samen. Tractoren zijn breed en imposant. Terwijl fietsers juist denken: dit is mijn domein.
Cumela hoopt dat door meer bewustwording en respect, de veiligheid van medewerkers kan worden gegarandeerd en de hinder voor medeweggebruikers tot een minimum kan worden beperkt: “Laten we samen zorgen voor een veilige en leefbare omgeving, zowel op de weg als langs de kant.”