Demontabel EPDM-dak voor de Passerelle
Naast station Zwolle is een opvallende houten brug in aanbouw: de Passerelle. ProRail koos voor een EPDM dakbedekkingssysteem voor de Passerelle. Dit is duurzaam, demontabel en maakt deel uit van een circulair systeem. Dit innovatieve project combineert daardoor duurzaamheid met geavanceerde waterdichtingstechnieken.
De Passerelle is een prestigieus project waarin de gemeente Zwolle, ProRail en Dura Vermeer, als bouwer van de brug, nauw samenwerken. SealEco is verantwoordelijk voor de waterdichting van de brug, terwijl KIWA BDA toezicht houdt op de integrale dakkwaliteit. Het ontwerp is in handen van een multidisciplinair team onder leiding van Karres en Brands, met inbreng van onder andere ipv Delft en Ingenieurbüro Miebach.
Dura Vermeer heeft, met ondersteuning van SealEco, recent de onderbouw waterdicht opgeleverd. Het unieke multifunctionele dak van de loopbrug is uitgerust met een demontabel dakbedekkingssysteem. De toepassing van Prelasti EPDM van SealEco garandeert een optimale waterdichting en draagt bij aan de lange levensduur van de constructie.
Geavanceerde dakopbouw
De houten gelamineerde liggers met een CLT (Cross Laminated Timber) ondergrond zijn voorzien van twee lagen EPDM-membraan. Daartussen bevinden zich hoogwaardige scheidingsvliezen en een lek- en detectiesysteem van Progeo, dat bestaat uit een koolstoffilter met bekabeling voor de signalering. Voor de bescherming van de verdere inrichtingswerkzaamheden zijn rubbermatten aangebracht. Op deze bijzondere, uit CO2-absorberend Europees naaldhout vervaardigde loopbrug, komt nog een groen park van 130 bij 10 meter.

Beeld: Karres en Brands, Ipv Delft, Miebach, ProRail en Gemeente Zwolle.
Waterdicht en demontabel ontwerp
Bij de ontwikkeling van de Passerelle is veel aandacht besteed aan de waterdichting. Het dak bestaat uit een eerste waterdichte laag van een aan de ondergrond mechanisch bevestigd Prelasti EPDM-membraan. Daarop ligt een losliggend PE-scheidingsvlies en een detectiesysteem met koolstoffilter. Tussen het detectiesysteem en de afsluitende toplaag is, om geleiding van stroomdeeltje te voorkomen (daarmee wordt de detectie tot stand gebracht) een extra scheidingsvlies aangebracht. Hierop is een losliggend waterdicht en wortelvast prefab Prelasti EPDM-membraan aangebracht, in de kim gefixeerd aan de ondergrond. De naden op het werk zijn door middel van thermobond, wortelvast gelast met hete lucht. Het geheel wordt beschermd door een zware rubbermat, waarop de inrichting komt.
Hoewel de nieuwe Vakrichtlijn Gesloten Dakbedekkingssystemen het gebruik van demontabele dakbedekking onder multifunctionele daken niet aanbeveelt, is hier bewust gekozen voor een deels mechanisch bevestigd systeem met een snel signalerend lek- en detectiesysteem. Een eerste mock-up door Dura Vermeer naast het spoor testte zowel een door Kiwa BDA voorgestelde volledig verkleefde EPDM met detectiesysteem als ook door ProEail geadviseerd losliggend EPDM-systeem. Uiteindelijk werd, door ProRail, mede door de expertise van het SealEco-team (afdeling waterbassins), gekozen voor de demontabele variant.

Op de bijzondere, uit CO2-absorberend Europees naaldhout vervaardigde loopbrug, komt nog een groen park van 130 bij 10 meter. Beeld: Karres en Brands, Ipv Delft, Miebach, ProRail en Gemeente Zwolle.
Daktuin
De dubbele EPDM-laag waarborgt niet alleen de waterdichtheid van het houten dek, maar bevordert ook een gezonde bodem voor de aanstaande daktuin. De inrichting van dit park, met onder meer waterretentie, is inmiddels in opdracht van de gemeente Zwolle gestart door Van Gelder aannemingsbedrijf. SealEco levert hierbij ook de nieuwe opbouw die bestaat uit prefab EPDM-membranen met opstand, waarin de retentiekratten geplaatst worden.
De retentiekratten zorgen voor een compartimentering van de opvang van regenwater, waarbij een maximale hoeveelheid waterberging gerealiseerd kan worden. Dit ondanks het brugdek dat onder afschot is gebouwd. Overtollig water wordt via een centrale gootconstructie in het midden van de brug en een waterval tussen de trappen aan de noord- en zuidzijde afgevoerd. De daktuin biedt eind dit jaar voor passanten elk seizoen een wisselend uitzicht en draagt bij aan een groene, duurzame stedelijke omgeving.