Kapotte rode kruizen zorgen voor gevaar
Bij één op de zes kapotte matrixborden, die geen rood kruis meer kunnen laten zien, duurt het meer dan een maand voordat hij gerepareerd is. Omroep Gelderland kreeg inzage in interne meldingen van medewerkers van Rijkswaterstaat, na een verzoek op basis van de Wet open overheid (Woo). Sommige borden zijn jarenlang defect: de langste zelfs vijf jaar.

Foto: Rijkswaterstaat.
Vanwege meldingen over kapotte matrixborden en de lange reparatietijd vroeg Omroep Gelderland om cijfers over 2024. Hierin zitten ook storingen die al vóór 2024 begonnen waren, en storingen die pas in 2025 werden opgelost of nog altijd voortduren. In totaal zijn er in Nederland zo’n 18.500 matrixborden. De omroep vond 718 matrixborden die minimaal één storing van dertig dagen hadden. Sommige borden hadden meerdere storingen. In totaal waren er vorig jaar 1.160 storingen die langer dan dertig dagen duurden. Dat is 16 procent van alle storingen.
Rode kruizen boven de weg zijn er volgens Rijkswaterstaat ‘niet voor niX’. Ze moeten wegwerkers en weggebruikers beschermen in geval van een ongeluk of pech. Daarom zorgen kapotte borden voor gevaarlijke situaties voor weginspecteurs of hulpdiensten en weggebruikers bij pech en ongevallen.
Gevaarlijke situaties
Meerdere medewerkers van Rijkswaterstaat maakten melding van gevaarlijke situaties door kapotte matrixborden, achterhaalde Omroep Gelderland. Een voorbeeld is een weginspecteur die melding maakt van een incident op de A22, net boven Haarlem. Na een ongeval staan de weginspecteur, ambulance en de slachtoffers van het ongeluk op een smal stukje vluchtstrook. De weg is er bochtig en er is veel groen: weinig overzicht dus. Reden voor de weginspecteur om de wegverkeersleiding te vragen een rood kruis te zetten boven de meest rechtse rijstrook: dan rijdt het verkeer in ieder geval niet meer rakelings langs hen heen. Maar, dat gaat niet. De matrixborden op de plek van het ongeluk zijn kapot: “Ik kon alleen 600 meter vóór het incident een kruis laten zetten, maar op het portaal daarna, waaronder het incident praktisch plaatsvond, werd niets getoond”, schrijft de weginspecteur in een interne melding. “Het verkeer ging daarom alweer terug naar de rijstrook en dus juist op de weginspecteur, ambulance en stilstaande burgers af.”
Iedere storing is er één te veel
“Elk matrixbord dat geen rood kruis kan laten zien, is er één te veel”, zegt Rijkswaterstaat. “Dit kan onduidelijkheid bij de weggebruiker veroorzaken.” Dat het lang duurt om de borden te repareren, is een bekend probleem, bevestigt de rijksdienst. Maar door een tekort aan geschikt personeel en materiaal is het lastig om de eigen hersteltijd te halen. Bovendien maakt Rijkswaterstaat altijd de afweging of reparatie ook tijdens groot onderhoud kan, om tussentijdse wegafsluitingen te voorkomen. “Dan kan het langer duren voordat zo’n bord gemaakt wordt.”