‘Samen Toekomstbestendig’ bundelt krachten voor verduurzaming

In 2021 bundelden NL Greenlabel, Koninklijke Vereniging Stadswerk Nederland, Sweco en Husqvarna de krachten om samen met 125 gemeenten en 6 provincies Nederland te vergroenen in een vijfjarige ‘Groene Stad Challenge’. Deze succesvolle samenwerking krijgt een vervolg: de Community of Practice (CoP) die verbonden was aan de Groene Stad Challenge wordt voortgezet onder een nieuwe naam.

Vanaf de start van de Groene Stad Challenge in 2021 konden deelnemers in de CoP kennis met elkaar delen. Donderdag 27 november 2025 kwam deze groep bijeen voor de laatste sessie binnen de Groene Stad Challenge. Daarmee werd de Groene Stad Challenge na een periode van vijf jaar meten en monitoren van groen in de leefomgeving afgesloten. De winnaars van de afgelopen jaren – de steden en dorpen die zich het groenst hebben mogen noemen – kregen erkenning voor hun groene inspanningen. Maar ook buiten de scope van de Groene Stad Challenge werd door deelnemende gemeenten ambitieus gewerkt aan groene omgevingsvisies, handelingsperspectieven en programma’s.

Nieuwe naam

De fraaie resultaten van de afgelopen vijf jaar vormen een stevige basis voor de toekomst. Daarom zet de CoP, onder begeleiding van Koninklijke Vereniging Stadswerk Nederland en The Greenlabel Institute, haar samenwerking voort onder een nieuwe naam: ‘Samen Toekomstbestendig’. Deze naam is door de leden zelf bedacht en gekozen.

Binnen de vernieuwde community vinden leden elkaar in de gedeelde zoektocht naar het integraal bundelen van krachten om de verduurzaming van de leefomgeving te versnellen. In december kozen de deelnemers de thema’s die tijdens CoP bijeenkomsten in 2026 op de agenda komen.

Chris van Eunen, Directeur Koninklijke Vereniging Stadswerk Nederland: “Als vereniging onderschrijven wij dit mooie initiatief om praktisch en toepasbaar invulling te geven aan vergroening en biodiversiteit van onze gezamenlijke leefomgeving. Precies waar wij en onze voornamelijk gemeentelijke achterban voor staan. Samen kennis delen, leren en verder brengen.”

Adoptie van het NDTL

In 2025 werden de deelnemende gemeenten en provincies verwelkomd op het Nationaal Dashboard Toekomstbestendige Leefomgeving (NDTL). Dit dashboard is ontwikkeld op basis van input vanuit de CoP en geeft inzicht in de staat van de leefomgeving in alle gemeenten van Nederland. Het toont KPI-scores op klimaat, gezondheid en biodiversiteit op wijk- en buurtniveau. Ook zijn er kaarten op thema’s als hittestress, wateroverlast, de 3-30-300 regel en vegetatieopbouw te vinden. The Greenlabel Institute heeft het dashboard in beheer genomen.

Lodewijk Hoekstra, Kwartiermaker The Greenlabel Institute: “Met het NDTL kunnen we de CoP een waardig vervolg geven en gemeenten nog beter voorzien van de meest actuele data en inzichten. Datagedreven werken en schaalbare bouwstenen gaan helpen om hier efficiënter invulling aan te geven en dit past goed bij de missie van The Greenlabel Institute om de leefomgeving toekomstbestendig te maken in Nederland.”

NDTL vervangt Hugsi

Het NDTL vervangt het Hugsi-platform, waar gemeenten eerder toegang kregen tot hun metingen. Door deze overgang wordt de data in Hugsi niet meer geactualiseerd. Het NDTL wordt doorontwikkeld samen met de CoP en inmiddels hebben ruim 150 gemeenten en 6 provincies toegang tot het dashboard voor dagelijks gebruik.

Meer weten?

Werk je bij een gemeente en heb je interesse in het deelnemen aan de CoP Samen Toekomstbestendig in 2026? Meld je dan aan via marcelle.verhoeven@stadswerk.nl.

Website: www.ndtl.nl