A15 doortrekken mag eindelijk
Op 2 oktober kwam er witte rook uit de schoorsteen van de Raad van State: na 7,5 jaar bezwarenprocedures en drie tussenuitspraken kan er eindelijk worden begonnen met het doortrekken van de A15 van Bemmel naar Duiven. Tevens wordt de A12 verbreed van Duiven naar de grens. Feitelijk wordt er al tientallen jaren gediscussieerd over dit plan. Vrachtverkeer uit Rotterdam kan straks sneller naar Duitsland en de regio’s Arnhem-Nijmegen en Liemers worden verlost van de dagelijkse files.
Nu woon ik in Doetinchem en heb ik al mijn hele werkzame leven last van files van de grens naar Arnhem en vice versa. Hoe is het toch mogelijk dat we in Nederland tientallen jaren moeten praten en voor miljoenen euro’s uitgeven aan onderzoeken naar stikstofuitstoot en de invloed van dit project op flora en fauna? Natuurlijk is bescherming van de natuur zeer belangrijk, maar hierin zijn we doorgeslagen. Ik hoor nu tegenstanders roepen dat dit slecht is voor het milieu. Een mooi voorbeeld van kokervisie. Hoeveel stikstof en CO2 is er de afgelopen tientallen jaren de lucht ingegaan door die dagelijkse files op de A12? Het maakt nogal uit of je in pakweg zeven minuten van knooppunt Oud-Dijk naar Duiven kunt rijden of er 20 minuten tot een half uur over doet. En dat al tientallen jaren, ook in de weekenden! Want als de Duitsers even een vrije dag hebben, staat het dan ook stil op dit traject.
Verder is het te verwachten dat het verkeer steeds schoner wordt, waardoor de invloed van de nieuwe weg om omliggende natuur in de toekomst veel kleiner is dan volgens de huidige rekenmethodieken. Ook lees ik dat de nieuwe weg extra verkeer aantrekt? Als dat zo is, dan wordt het verkeer elders toch minder? Wet van de communicerende vaten dus. Over de economische verliezen door al die files heb ik het nog niet eens, omdat ik ook wel snap dat natuur belangrijker is dan economie. Zonder natuur, geen leven. Klaar. Maar laten we wel helder blijven kijken naar dit soort infraprojecten. Ja, ik ben boos. Boos, omdat ik straks met pensioen ben als het project gereed is. Maar ik weet het nu al: ik scheur gewoon met de scootmobiel over het nieuwe traject!