Alles met wielen
Bouwmaterieel is voor velen ook een beetje speelgoed. Maar dan voor grote jongens (en meisjes). Brullende motoren, oerkracht, de geur van diesel: het is toch stiekem wat we bijna allemaal wel mooi vinden. Toch gaat het de komende jaren een stuk stiller worden op de bouwprojecten. Wie de Bauma 2022 heeft bezocht zag toch vooral heel veel elektrische machines, die een stuk stiller en geurlozer zijn dan hun dieselvarianten. Waar menigeen dacht dat waterstof op grote achterstand zou blijven, zien we nu toch ook steeds meer waterstof aangedreven machines. Groot voordeel: je hoeft ze niet ergens op te laden. Maar ze zijn nog wel behoorlijk duur en dat geldt ook nog voor veel elektrisch aangedreven machines. Gelukkig nemen vraag en aanbod toe, waardoor de prijs steeds verder zakt. Daarnaast is er ook een plicht naar onze volgende generaties om emissieloos te werken. We willen immers onze wereld leefbaar houden.
Onze materieelspecialist Pieter de Mos bezocht Bauma 2022. Deze grootste materieelvakbeurs te wereld verplicht de bezoeker tot het afleggen van enorme afstanden over het immense beursterrein. Meer dan 3.000 exposanten stonden daar op een beursterrein van circa 75 voetbalvelden! Zo besloeg alleen al de stand van bijvoorbeeld de Wirtgen Group 13.000 m2! Ook hier voerde duurzaamheid en elektrificering de hoofdtoon.
Maar ook in Nederland gebeurt er het nodige. Zo zijn er inmiddels de eerste elektrische asfaltspreidmachines. BAM introduceert zelfs een asfaltspreidmachine met een waterstofverbrandingsmotor. Ook wegenbouwers als onder meer Dura Vermeer en Versluys zijn volop met elektrificering bezig. De bal rolt en zal steeds harder gaan rollen. Ik verbaas me soms zelf over de snelheid waarmee dit nu gaat. KWS heeft in het Friese Ferwert de eerste meters verharding aangelegd met haar innovatieve koud asfaltrecyclingtrein. Door de zogenaamde (Cold) Asphalt Recycling Train – (C)ART – kan er vrijwel 100% circulair worden gewerkt en wordt aanzienlijk bespaard op de uitstoot van CO2.
Deze week staat GWW Totaal bol van materieelnieuws, voor een groot deel gezien op Bauma 2022. Ik denk dat we hier veel lezers plezier mee doen. Maar ik hoop ook dat we inzien dat elektrisch of met waterstof aangedreven motoren niet langer toekomstmuziek zijn!
Ing. Frank de Groot
Hoofdredacteur GWW Totaal