Energie van Infratech
Drie dagen lang heb ik me verwonderd op de Infratech, in Ahoy Rotterdam. Ik had daar een heel vol schema. Na de bekendmaking van de winnaars van de innovatieprijs, die ik samen met verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen mocht doen, heb ik geluncht met de Duitse minister van verkeer van Nordrhein Westfalen. Tevens heb ik een bijeenkomst bijgewoond over de infrastructuur in die Duitse deelstaat. Ook heb ik de presentatie van het MKB Convenant van Gemeente Rotterdam in bijzijn van staatssecretaris Mona Keijzer bezocht. Kortom, lange dagen, waarin ik op veel verschillende podia heb gestaan en waar ik veel gesprekken heb gevoerd. Deze dagen geven echter ook enorm veel energie.
Het viel mij op dat de sfeer op de beurs bijzonder goed was. Twee jaar geleden was de stemming ook goed. Maar het was merkbaar dat het beter gaat met de economie en dat de bedrijven daar ook van profiteren. Soms wat meer en soms wat minder. De infrasector bruist en laat de grauwsluier van de crisis steeds meer achter zich.
De stands waren groter en veelal ontbrak het lage plafond, waardoor de stands ook opener werden en meer transparantie uitstraalden. Ik heb een aantal stands van onze lidbedrijven bezocht. Wat me daar eens te meer opviel waren de vele slimme innovaties die ik zag. En het gemak waarmee er over die vondsten gesproken wordt. Ik zag asfalt waar stukjes autoband in verwerkt zijn. Het asfalt wordt er stiller door en de gebruikte banden krijgen zo een tweede leven. Het klinkt zo logisch, maar toch…
Ook zag ik op een stand een explosief liggen. Toen ik mijn verbazing daarover uitsprak, vertelde de vertegenwoordiger van het bedrijf me dat ze, omdat ze in de betonaanleg en bodemverbetering actief zijn, met enige regelmaat nog explosieven in de grond vinden en dus een tak hebben opgezet om deze op professionele en veilige wijze op te ruimen. Klinkt ook logisch, nietwaar?
De vindingrijkheid van de vele ondernemers in de infrasector is ongekend. En het enthousiasme in de sector is ook enorm. Het is mooi om te zien dat deze kwaliteiten ook steeds meer door opdrachtgevers wordt gezien én wordt benut. Het MKB-convenant van Rotterdam is daar een mooi voorbeeld van. De gemeente laat de markt meedenken over projecten nog voordat ze aanbesteed worden. Het resultaat is een betere vraag, en daarna een beter product voor een eerlijke prijs. Iedereen heeft daar baat bij!
Volgende week ga ik in gesprek met de Amsterdamse wethouder van verkeer en vervoer. Ik zal haar ook wijzen op het convenant, zodat de kademuren in Amsterdam op Rotterdamse wijze kunnen worden aanbesteed!