Groot succes
Recent kreeg ik de vraag of we ook wel eens wat bereiken met onze lobby. Daar kon ik volmondig ‘ja’ op antwoorden. Uiteraard krijg je niet altijd 100% je zin, maar als je volhardt en niet al je geld op één paard inzet, dan kom je er uiteindelijk.
Heel ver waren we bij de totstandkoming van een nieuwe Europese richtlijn over betalingstermijnen. In onze sector heb je eindeloze validatietrajecten, voordat je überhaupt een factuur mag sturen. In het concept van de Europese Commissie was het voorstel vanuit het mkb bouw en infra opgenomen om validatie tot maximaal één maand te beperken. Met andere woorden: als de opdrachtgever niet binnen een maand een prestatieverklaring aflevert, mag je de factuur sturen met een maximale betalingstermijn van een maand. Bijvangst was dat de Commissie ook de ketenpartners wilde beschermen, door onderaannemers en leveranciers het recht te geven rechtstreeks hun factuur aan de opdrachtgever te sturen als de hoofdaannemer zijn betalingstermijn overschrijdt. Over dat laatste was natuurlijk niet de hele aannemerij erg blij. Maar er was een andere – voor ons helaas succesvollere – tegenlobby vanuit sectoren die echt hele lange betalingstermijnen nodig hebben, zoals autodealers, kleding- en schoenenwinkels. Het voorstel zit nu weer onder in de la.
Deze voorlopig dooie mus is uiteraard geen ‘Groot succes!’, maar we hebben als MKB INFRA parallel bijna tien jaar gewerkt aan een omwenteling in het denken over betalen in de infrastructuur, die in de vorige editie uitgebreid is beschreven. Een regeling, waarmee niet wordt vooruitbetaald – want dat mogen overheidsopdrachtgevers niet – maar die wel de verificatie anders regelt. Hierdoor wordt de factuur precies aan het eind van uitvoeringsperiode voldaan (waarbij meer- en minderwerk meteen wordt meegenomen). Dat scheelt bij tijdige betaling door de opdrachtgever maanden minder voorfinanciering door de bedrijven, die hun onderaannemers en leveranciers sneller kunnen betalen en met de besparingen aan rentekosten kunnen innoveren en investeren in bijvoorbeeld emissieloos materieel. En er hoeft bij de aanbieding al minder rekening te worden gehouden met die financieringskosten, wat ook de projecten goedkoper gaat maken.
Dat besef is nu zover doorgedrongen dat de MKB INFRA betalingsregeling als standaard gaat worden opgenomen in de RAW-systematiek en op dat succes zijn we reuze trots!