Zeg altijd ja
Als u dit leest is het alweer een tijdje geleden; maar op het moment dat ik dit schrijf is net de Morandi brug in Genua ingestort. De foto van de vrachtwagen die vijf meter voor de afgrond stilstaat is op mijn netvlies getekend. Dat moet echt een onvoorstelbare ervaring zijn, als er vijf meter voor je een brug neerstort.
Inmiddels maken de commentaren mij duidelijk dat zoiets in Nederland niet voor kan komen. Ik hoop en geloof dat maar. Ik heb in de loop der jaren aan meer dan 10.000 cursisten les mogen geven en ik durf te zeggen dat het overgrote deel, zowel bij de overheid als bij het bedrijfsleven, zijn werk serieus neemt.
Er is één uitzondering en dat is alweer een jaar of tien geleden. De betrokken cursist kwam niet uit de bouw maar werkte als bidmanager voor een ICT-bedrijf. Tijdens de cursus was hij erg betrokken en had veel vragen. Aan het eind van de dag bleef hij nog even hangen om mij te bedanken voor de interessante cursus. We raakten aan de praat en het bleek dat zijn bedrijf het jaar daarvoor zes Europese aanbestedingen gewonnen had.
“Het geheim was”, zo zei hij, “dat dat je nooit ‘nee’ moest zeggen”. Het maakte niet uit hoe bont de aanbestedende dienst het maakte, zijn bedrijf zei op elke wens volmondig ja. Dan en dan klaar? Natuurlijk. Tien man social return? Geen probleem. 24 uurs helpdesk? U zegt het maar. Onbeperkte aansprakelijkheid? Dat vinden wij heel normaal.
Ik werd een beetje argwanend en vroeg of ze daar nooit problemen mee kregen. “Ach, meneer Van der Linden’, zei hij terwijl hij joviaal een arm om mijn schouder sloeg, “U moet het zo zien: wij winnen de opdracht en gaan aan de slag. Na twee maanden spreken we met de mensen in de uitvoering af dat we het gewoon op onze eigen manier gaan doen. Bovendien, na drie maanden weet niemand meer wat er precies in het contract stond.”
Ik keek hem verbouwereerd aan. “Weet u”, zei hij terwijl hij even om zich heen keek, “bij de meeste gemeenten zijn ze het contract na een half jaar kwijt…”