Stratenplan in betonnen wand verwerkt

Voor de Erasmuslijn, de snelle lightrailverbinding tussen Rotterdam en Den Haag, wordt momenteel door BAM Infra Projecten een nieuw startstation gerealiseerd naar een ontwerp van Zwarts & Jansma Architecten. Opmerkelijk detail aan de onderliggende betonnen bakconstructie zijn de plattegronden van Den Haag die in de betonnen wand zijn verwerkt. NOE-Betonvormgeving ontwikkelde een oplossing waarmee het stratenpatroon tijdens het in het werk storten van het beton gerealiseerd werd.
 
Opmerkelijk detail aan de betonnen wanden van de bakconstructie is de afwerking waar de architect voor koos: een stratenpatroon dat in het beton wordt meegestort. Voor een heldere herkenbaarheid, ligt het patroon tot 60 mm diep in het beton. Om die diepte te bereiken, is een profilering met de bekende NOEplast structuurmatten een uiterst kostbare oplossing. Daarom werd een gecombineerde aanpak voorgesteld: op de bekisting werd door de aannemer een damwand-achtige profilering aangebracht van taps geschaafde en gelakte houten balken. Daartussen werd het robuust geprofileerde, 30 mm diepe stratenpatroon aangebracht. Deze zijn door NOE-Betonvormgeving vervaardigd van CNC gefreesde NOE modelbouwplaat. Het oppervlak van de modelbouwplaat werd voorzien van een NOEplast structuurmat, type Bayreuth.
De door NOE ontwikkelde modelbouwplaat laat zich goed bewerken door middel van zagen, frezen, et cetera. Bijzonder is verder, dat de plaat kan worden voorzien van een geprofileerd oppervlak. Het materiaal kan daarbij zonder verdere oppervlaktebehandeling als bekistingsmateriaal worden ingezet onder gelijke garantiebepalingen als de NOEplast structuurmatten. Dat betekent dat het materiaal gegarandeerd 80 tot 100 maal kan worden hergebruikt.
De betonnen bakconstructie wordt gerealiseerd met twee grote, 25 meter lange wandbekistingen met drie repeterende patroonvlakken. Eén van de bekistingen heeft een hoogte van 7,85 meter; de ander van 5 meter. Voor het aanbrengen van de profilering op de bekisting werden in totaal circa 2.100 losse profielblokken en -stroken vervaardigd. Met CNC-gefreesde sjabloonplaten kon de aannemer steeds het totale structuuroppervlak aftekenen op de basisbekisting. Vervolgens konden zo de gelakte houten balken op exact de juiste positie worden gemonteerd. Met een genummerde overzichtstekening konden vervolgens de genummerde profielblokken daartussen worden geschroefd.
 
NOE-Betonvormgeving, www.betonvormgeving.nl