Het Conval S.L.A. systeem, de oplossing voor verontreinigde grond
In de Botlek (Rotterdam) wordt een tracé van 2,6 kilometer voor demiwater vervangen. De huidige GVK buis is aan het einde van de levensduur en de betrouwbaarheid is niet meer te garanderen. Deze wordt vervangen door een HDPE buis van 450 mm doorsnede, met een wanddikte van 33,1 mm. Bij het project “vervangen 2,6 kilometer deminet Droespolderweg te Botlek” is men verontreinigde grond tegen gekomen over een tracé van 300 meter.
Hiervoor voldoet de standaard HDPE buis niet meer. De pesticiden zouden kunnen permeëren door de wand van de HDPE buis en zo het demiwater vervuilen. Om dit te voorkomen is gekozen voor de het Conval S.L.A. (Safety Line Aluminium) systeem met KIWA keurmerk volgens BRL K17101.
Het Conval S.L.A. systeem bestaat uit 3 lagen:
1. Mediumvoerende buis:
De mediumvoerende buis is gemaakt van de speciale grondstof PE100 RCplus. Dit is een sterk verbeterde HDPE voor gebruik in drinkwaterleidingsystemen voorzien van KIWA-ATA keurmerk.
2. Diffusiedichte laag:
Diagonaal overlappende en continue gewikkelde (gelijmde) poriënvrije aluminiumlaag.
3. Beschermmantel:
Ter bescherming van de aluminiumlaag is een harde, zeer krasvaste mantel aangebracht van speciaal PE-plus materiaal. Door deze aanpassing (voorheen PP materiaal) biedt de buis 60% meer bescherming tegen slijtage en wordt er voldaan aan de eis van KIWA dat de buiten- en binnenmantel van hetzelfde materiaal zijn.
De voordelen van het S.L.A. systeem zijn:
Bescherming van buiten af: De in de grond aanwezige verontreiniging kan niet door het S.L.A. systeem heen dringen.
Bescherming voor de omgeving: Als er verontreinigende stoffen worden vervoerd door het S.L.A. systeem, zoals afvalwater of chemicaliën, kunnen deze niet permeëren door de buiswand. Hierdoor komt het niet in het kwetsbare grondwatersysteem terecht (vandaar dat het ook goed kan worden toegepast in natuurgebieden).
Het Conval S.L.A. systeem wordt middels een spiegellas verbinding aan elkaar gelast. De las verbindingen worden ingepakt met Alu-tape en mechanisch beschermd middels een krimpbuis om de lasverbinding.