GINAF innoveert met Wide Spread

Artikel delen

GINAF is al vele jaren een belangrijke speler op de markt van voertuigen voor het bouwtransport in Nederland. Na een faillissement eind 2011 kwam het bedrijf onder de vleugels van het Chinese CHTC. Onlangs kwam GINAF via een management buy-out weer in Nederlandse handen, waarbij de focus wordt gelegd op Nederlandse en Europese klanten.

Van oudsher staat GINAF bekend om zijn zware bouwvoertuigen met hoge technische reserves, die specifiek zijn ontwikkeld voor de Nederlandse markt. Daarnaast levert GINAF ook diverse aanpassingen op standaard DAF voertuigen, zoals Wide Spread conversies, bijplaatsassen en hydraulische voorasaandrijving.
De nieuwe leiding en eigenaren van het bedrijf bestaat uit een groep ervaren medewerkers die beschikken over de juiste kennis om de Nederlandse markt weer de benodigde aandacht te geven. Na gedegen marktonderzoek is besloten producten, die eerder uit het programma waren geschrapt ten gunste van andere activiteiten, te herintroduceren.

Emissieloos chassis

Verder continueert GINAF de ontwikkeling en productie van het emissieloze chassis, die onder bewind van CHTC werd geïnitieerd in 2014. Naast vol elektrische trucks voor het distributievervoer levert GINAF sinds dit jaar ook een vol elektrische vuilnisauto in samenwerking met Geesink. Daarnaast zijn aan diverse gemeentes zowel vol elektrische als hybride veegmachines geleverd. Een volgende stap is het mogelijk maken van elektrische voertuigen voor de bouwsector. Binnenkort zal een ePTO beschikbaar komen voor kraan-, kipper- en betonmixerapplicaties. Ook bij deze ontwikkeling staan de GINAF uitgangspunten van betrouwbaarheid, efficiëntie en lange levensduur voorop.
Nieuwe Wide Spread conversie voor DAF sleepassers
In 2012 introduceerde GINAF een Wide Spread conversie voor DAF types FAS (6×2), FAC en FAK (8×2). Op basis van de starre dubbellucht DAF sleepas, met een hoog technisch draagvermogen, wordt een sterke as met fuseebesturing gebouwd. Het dubbellucht stel wordt gehandhaafd zodat de as ook geschikt is voor de zwaarste toepassingen zoals afzetsystemen met een capaciteit van 30 ton of meer.
Voor minder zware toepassingen is een qua gewicht lichtere constructie vaak voldoende en dus gewenst. Op basis van dezelfde dubbellucht DAF sleepas heeft GINAF nu ook een enkellucht variant ontwikkeld waarbij gebruik wordt gemaakt van de askoppen van de DAF 10-tons vooras. Hierdoor wordt een significant gewicht bespaard ten opzichte van de dubbellucht versie wat volledig ten goede komt aan het laadvermogen.
Door het gebruik van deze asdelen, in combinatie met de 4-balgsophanging, is voldoende technische capaciteit gewaarborgd. Dit maakt het een interessant alternatief daar waar de standaard DAF types met 8-tons gestuurde sleepas met 2-balgs ophanging onvoldoende capaciteit hebben, zonder in te leveren op wendbaarheid.
De besturing van de as vindt plaats middels ETS: Een afgeleide van het bekende EVS systeem, echter specifiek ontwikkeld voor fuseegestuurde assen. Om toepassing als bijvoorbeeld asfaltkipper probleemloos mogelijk te maken zijn alle ophangingsdelen aan de achterzijde binnen de bandstraal geplaatst.
Door het bijplaatsen van een gestuurde voorloopas is bovendien een 10×2 configuratie leverbaar. Bovendien blijft de dubbellucht variant leverbaar voor toepassingen waarbij de hogere technische belastbaarheid gevraagd is.

Wide Spread chassis met hydropneumatische vering

Op basis van DAF FAT 6×4 en FAD 8×4 chassis levert GINAF een serie Wide Spread (6×4, 8×4, 10×4 en 10×6) chassis die zijn voorzien van GINAF’s bekende HPVS hydropneumatische veersysteem en EVS stuursysteem op de achterste tandemas.
Het HPVS systeem is een progressief werkend veersysteem voor soepele vering bij leeg voertuig, en stugge vering bij beladen voertuig. De geïntegreerde rolstabilisator zorgt voor een grote rolstijfheid. Het systeem kent een grote veerweg waardoor de juiste aslastverdeling – en dus tractie – gewaarborgd blijft, ook bij rijden in het terrein. Gecombineerd met de optionele waterpasdwarsregeling verhoogt het de veiligheid van het kippen in grote mate. Het systeem is uit te breiden met specifieke functies voor het transport van containers of silo’s.
Het snelheidsafhankelijke EVS stuursysteem zorgt voor optimale wendbaarheid op lage snelheid. De stuuruitslag van de achteras wordt bij toenemende snelheid langzaam gereduceerd en op hoge snelheid zelfs tot nul teruggebracht voor maximale voertuigstabiliteit.

HydroAxle+

Op alle chassisconfiguraties in DAF’s CF- en XF-serie kan GINAF de HydroAxle+ inschakelbare hydraulische aandrijving leveren. Veel HydroAxle+ voertuigen worden geleverd buiten Nederland waar het systeem vooral in winterse bergachtige omstandigheden veel voordeel biedt.
Het systeem kan ook worden geleverd in combinatie met de Wide Spread conversies, en is ook leverbaar op voorassen met een hoger draagvermogen. Binnen Nederland is de HydroAxle+ een uitstekende optie voor voertuigen die regelmatig in situaties komen waarbij additionele voorwielaandrijving een oplossing biedt, zoals op onverharde wegen en boerenerven.
Voor informatie kunt u contact opnemen met GINAF, of met één van de geselecteerde DAF dealers.

GINAF
www.GINAF.com