Koolstof vrij Intermat overtreft alle verwachtingen

Artikel delen

Decarbonisatie oftewel het ‘koolstof vrij maken’ van de bouwsector was het grote thema van vakbeurs Intermat. De wijze waarop de beursorganisatie en de meer dan duizend exposanten dat thema hebben ingevuld overtrof alle verwachtingen. De ruim 127.000 vakbezoekers uit 130 landen kregen in Parijs een totaal vernieuwde materieelvakbeurs voorgeschoteld, met hoofdrollen voor innovatie, energie, digitalisering, onderlinge verbanden en start-ups. We geven u graag een terugblik op de meest in het oog springende materieelnieuwtjes.

Tekst: Pieter de Mos

Bij Develon gaat het in de (nabije) toekomst niet alleen om elektrische, dus emissieloze machines, maar ook om cabineloze en (deels) zelfstandig werkende machines.

Bij Develon gaat het in de (nabije) toekomst niet alleen om elektrische, dus emissieloze machines, maar ook om cabineloze en (deels) zelfstandig werkende machines.

Het is al weer zes jaar geleden dat in het Parc des Exposition de Villepinte de voorlaatste Intermat werd gehouden. Een materieelvakbeurs met een enigszins teleurstellende opkomst van grote machinemerken en nauwelijks aandacht voor duurzaamheid en digitalisering. Drie jaar later gooide Corona roet in het eten, zodat we pas dit jaar – van 24 tot en met 26 april – een herkansing kregen. Met Intermat 2018 in gedachte waren de verwachtingen niet al te hoog gespannen. Ten onrechte zo bleek ter plekke: Intermat 2024 was een vakbeurs geworden zoals die hoort te zijn: levendig en sfeervol, met grote thema’s die door de vele exposanten met verve werden ingevuld. Zoals door Develon (voorheen Doosan), dat met een publiektrekkende demoshow op het buitenterrein liet zien wat de toekomst gaat brengen.

Autonoom werkend bouwmaterieel

Bij Develon gaat het in de (nabije) toekomst niet alleen om elektrische, dus emissieloze machines zoals de in serie te produceren 2-tons DX20ZE minigraver. Het gaat ook om cabineloze en (deels) zelfstandig werkende machines. Concept X 2.0 noemt Develon dat en tijdens Intermat zagen we de autonome DX225-CX rupsgraafmachine en de DD100-CX bulldozer in actie. Wat ze onderscheid van gewone machines zijn het autonoom rijden en bladbediening op basis van het Global Navigation Satellite System (GNSS); een geautomatiseerde 3D-nivellering met tiltrotatoraccessoire; verbeterd automatisch graven en laden op basis van machine learning en geavanceerde E-Stop-veiligheidstechnologie.

Concept X 2.0 doet denken aan de cabineloze bulldozer van Liebherr, waarvan het prototype werd getoond tijdens Bauma 2022 en aan de door Bobcat in 2023 tijdens de ConExpo gepresenteerde RogueX2-conceptlader. Die maakte op deze Intermat zijn Europese debuut. De elektrische en eveneens cabineloze en autonoom werkende lader heeft een elektrisch aangedreven hefvermogen en kantelkinematica zonder hydraulica. Gekozen is voor wielen in plaats van rupsen om de accuduur te optimaliseren. De axiale fluxmotoren bieden een enorme tractie.

Ook Hyundai toonde op Intermat een eerste waterstofmotor: de HX12.

Ook Hyundai toonde op Intermat een eerste waterstofmotor: de HX12.

Waterstofmotoren: liebherr H964

Waar merken zoals Volvo CE, Liugong, Yanmar, Komatsu, enzovoort, bewust kiezen voor een grotendeels elektrische ontwikkeling, zagen we mondjesmaat toch ook aandacht voor waterstof. Zo liet Liebherr een prototype zien van de sinds 2022 geteste waterstofmotoren. Verschillende injectie- en verbrandingstechnologieën worden bekeken, zoals poortbrandstofinjectie (PFI) en directe injectie (DI). Op Intermat stond het 4-cilinder motorprototype H964, dat is uitgerust met DI-injectie. Hierbij wordt de waterstof direct in de verbrandingskamer geïnjecteerd en dat heeft grote voordelen in verbrandingsefficiëntie en vermogensdichtheid. Volgens Liebherr kunnen waterstofmotoren hierdoor een aantrekkelijk alternatief worden voor veeleisende toepassingen, zoals de 50 tons Liebherr R 9XX H2 graafmachine.

Ook Hyundai toonde op Intermat een eerste waterstofmotor: de HX12. Deze 11,1 liter 6-cilinder heeft 300 kW (402 pk) vermogen en moet in 2025 productiegereed zijn. Vanaf dat moment zal de HX12 worden ingebouwd in allerhande bouwmachines, trucks en bussen.

Waterstofmotoren: Cummins B6.7H ICE

Elektrische truckmixers van Liebherr en Putzmeister.

Elektrische truckmixers van Liebherr en Putzmeister.

Ook pure motorfabrikanten, zoals Deutz en Cummins, houden zich met waterstof bezig. Op Intermat zagen we bijvoorbeeld de B6.7H-waterstofverbrandingsmotor van Cummins. Deze fabrikant onthulde als echt nieuwtje een speciaal voor off-road-toepassingen verbeterde versie van de H2 IC-motor. Die heeft een piekvermogen/koppel van 216 kW/1200 Nm en bevat een reeks nieuw ontwikkelde componenten die bedoeld zijn voor zware werkcycli. Hierbij is ook de randapparatuur van de motor geüpgraded om robuuster te zijn in zware omstandigheden. De bedoeling is om alle varianten van de B6.7-motorenreeks te lanceren in 2026 en/of 2027. Tegen die tijd moeten ook de nieuwe Stage 6-emissievoorschriften van kracht worden.

Naast de nieuwe off-highway versie van de B6.7H ICE toonde Cummins ook het nieuwe NProxx waterstofbrandstofopslagsysteem. De tanks daarvan slaan brandstof op bij 700 bar en geven ze die af bij 10 bar.

Volledig elektrische truckmixers

Op Intermat zagen we meerdere volledig elektrische truckmixers, waarvan niet alleen de trommel, maar ook de trekker met oplegger elektrisch wordt aangedreven. Liebherr toonde prominent de ETM 1205, die met name interessant is voor ‘stille en schone’ mortelleveringen in stedelijk gebied. Putzmeister bracht de P 9 G iOntron eMixer mee en zette als dochter van Sany ook daar een exemplaar neer. De iOtron is een volledig elektrische truckmixer met Sany trekker en een 350 kWh accu.

Alle besproken merken op een rij: