Ter plaatse koud recyclen van asfalt

Artikel delen

Op de Kiekweg in Venray passen gemeente Venray en BAM Infra Nederland de innovatieve techniek toe waarbij asfalt ter plekke koud wordt gerecycled tot een draagkrachtige verhardingslaag. De techniek past in de duurzame ambities van gemeente Venray en BAM om het gebruik van primaire grondstoffen en de uitstoot van CO2 te reduceren. BAM is op 27 mei gestart met de werkzaamheden en verwacht die conform planning op 12 juli af te ronden.

Gemeente Venray en BAM realiseren drie proefvakken, waarbij het gefreesde asfalt wordt gebruikt als nieuwe verhardingslaag. Deze laag is niet gebonden, maar gestabiliseerd met bitumen; zogenoemd bitumen gestabiliseerd materiaal (BSM). Per proefvak krijgt de asfaltdeklaag die op de BSM-laag wordt aangebracht een andere dikte. Op die manier kunnen gemeente en BAM tijdens en na de aanleg inspecties, metingen en onderzoek verrichten naar de kwaliteit met als doel in de toekomst de dikte van de asfaltdeklaag zoveel mogelijk te beperken.

Het eerste proefvak krijgt één asfaltdeklaag van 50 mm. In het tweede proefvak dekt BAM de BSM-laag af met een tussenlaag van lage temperatuurasfalt en een deklaag van 35 mm traditioneel asfalt. En het derde proefvak krijgt een dunne asfaltdeklaag van 35 mm. BAM heeft deze techniek vorig jaar toegepast in Heijningen. In Venray volgt ze een aangepaste werkwijze, vanwege de teerhoudende tussenlaag in het bestaande asfalt die moet worden afgevoerd.

Terugdringen primaire grondstoffen en CO2

Het toepassen van koude recycling past in de duurzame ambities van gemeente Venray en BAM. Gemeente Venray richt zich op het behouden van de positieve eigenschappen van asfalt, zoals de geluiddempende werking en de onderhoudsvriendelijkheid. Tegelijkertijd wil ze vanuit haar ambities het gebruik van primaire grondstoffen en daarmee CO2-uitstoot terugdringen om de nadelige aspecten van traditioneel asfalt zoveel mogelijk te beperken.

Vanuit haar strategie ‘Building a sustainable tomorrow’ is BAM voortdurend met klanten en partners op zoek naar mogelijkheden om te verduurzamen. Door bijvoorbeeld de werkzaamheden zoveel mogelijk elektrisch uit te voeren, het gebruik van primaire grondstoffen te reduceren en materialen als asfalt en beton te verduurzamen.

Het hergebruik van het bestaande asfalt tot een draagkrachtige verhardingslaag levert een forse vermindering van CO2-uitstoot op die vrijkomt bij de productie van nieuwe grondstoffen. Ook het toepassen van lage temperatuurasfalt in de tussenlaag en het verminderen van de asfaltlaagdikte zorgt voor een reductie van CO2-uitstoot. De productie van dit asfalt gebeurt bij een temperatuur van 110 graden Celsius ten opzichte van 165 graden Celsius bij traditioneel asfalt. Het aanbrengen van de deklagen doet BAM met haar elektrische asfaltset.

Het frezen van het bestaande asfalt gebeurt laag voor laag. De teerhoudende laag wordt hierbij afgevoerd en de verharding uit de andere lagen gaat tijdelijk naar een depot. Vervolgens mengt BAM deze verharding in een recycler met schuimbitumen en vulstof. Hierdoor ontstaat een nieuw gestabiliseerd materiaal dat door de schuimbitumen flexibele eigenschappen heeft. Na het mengen met de recycler verdicht BAM dit BSM door een grondverdichter, een tandemwals en een bandenwals tot de gewenste eindverdichting. De laatste stap is de afdekking met asfalt.