Afbraak dam in Julianakanaal
Sinds 11 april varen er weer schepen door het vernieuwde deel van het Julianakanaal. Op 3 april startte Rijkswaterstaat met het afbreken van de tijdelijke dam. Dit nam in totaal zo’n vier weken in beslag, maar schepen mochten al eerder passeren.

Foto: Rijkswaterstaat.
Het Julianakanaal heeft de afgelopen acht maanden drooggestaan over een lengte van 4 km. Tussen Berg aan de Maas en Sluis Born is het kanaal verbreed en verdiept om grotere schepen toe te laten in de toekomst. Die werkzaamheden zijn sinds de week van 24 maart afgerond. Daarna is het kanaal weer vol water gezet. Ook zijn er aanmeervoorzieningen voor de schippers aangebracht. Door de werkzaamheden was er vanaf 11 april bij Sluis Born maar één kolk beschikbaar. Begin mei komt daar een tweede kolk bij.
Leidingen voor Chemelot
Omdat de dam is afgebroken en de scheepvaart weer op gang komt, kunnen ook de speciale leidingen voor industriecomplex Chemelot afgebroken worden. Voordat begonnen werd met de werkzaamheden in augustus 2024 zijn vier hevelleidingen van elk 80 cm doorsnede aangelegd. Deze buizen zorgden ervoor dat het water in het Julianakanaal tijdens de stremming in beweging bleef. Door deze leidingen, die het kanaal met de Maas verbond, bleef er ten zuiden van de tijdelijke dam een continue circulaire waterstroom lopen. Dat kwam de waterkwaliteit ten goede. Op deze manier bleef Chemelot voorzien van voldoende vers kanaalwater.
Project ‘Verruiming Julianakanaal’
Het Julianakanaal is onderdeel van de Maasroute, een belangrijke scheepvaartroute naar havens in België, Duitsland en Nederland. De Maasroute wordt geschikt gemaakt voor de zogenoemde tweebaksduwvaart (klasse Vb-schepen). Dat zijn schepen van 190 meter lang, 11,4 meter breed en met een maximale diepgang van 3,5 meter. Hiervoor is het Julianakanaal verbreed en verdiept.