Duurzame bouwplaats A16 Rotterdam

Rijkswaterstaat wil in 2030 klimaatneutraal zijn en circulair werken. Om dat doel te bereiken onderzoekt en experimenteert Rijkswaterstaat samen met partners. Onder andere bij de A16 Rotterdam, een 11 km lange nieuwe snelweg die de A16 bij het Terbregseplein verbindt met de A13 bij Rotterdam The Hague Airport.

Elektrische graafmachine op duurzame bouwplaats A16 Rotterdam

Elektrische graafmachine. Foto: Rijkswaterstaat.

Bij de A16 Rotterdam is de afgelopen zes jaar werk gemaakt van een zo milieuvriendelijk mogelijke bouwplaats. Bijvoorbeeld met de eerste mobiele graafmachine van Nederland, helemaal op accu’s. Deze machine heeft een batterij van maar liefst 320 kWh en weegt 25 ton. Daarmee werkte hij moeiteloos 8 tot 10 uur achter elkaar door, zonder ook maar een druppel diesel te gebruiken.

Elektrisch waren verder een veegmachine, een mobiele graafmachine, een asfaltzaagmachine en een 20-tons shovel. In totaal waren er maar liefst twintig elektrische machines op de bouwplaats te vinden. Dit was mogelijk doordat zowel de overheid als bouwbedrijven bereid waren om samen te werken en kennis te delen. Om al die machines draaiende te houden, is een laadplein ingericht: een soort tankstation, maar dan met stekkers.

Elektrische krachtpatser

Eén onderdeel van het wagenpark was op het laadplein niet te vinden: de grote rupsgraafmachine. Dat is een echte krachtpatser, maar er is een minpunt: hij is niet zo wendbaar. Om hem te verplaatsen was men zoveel tijd kwijt, dat het laadpunt naar hém toe is gebracht. Dat gebeurde met een mobiele batterij in een 3 meter lange zeecontainer. Zijn bijnaam? The Big Ass Battery. Daarmee kon de rupsgraafmachine één keer volledig worden opgeladen, zonder hem steeds te verhuizen.

Niet voor alle voertuigen was elektrisch rijden mogelijk. In die gevallen werd HVO-brandstof (Hydrotreated Vegetable Oil) gebruikt. Deze brandstof wordt gewonnen uit restmateriaal van de voedingsindustrie en kan diesel 1-op-1 vervangen. En het mooie is: HVO zorgt voor 90% minder CO2-uitstoot dan diesel. Al het niet-elektrische materieel en de eigen vrachtwagens draaiden op deze groene brandstof. Alleen sommige onderaannemers en leveranciers maakten gebruik van gewone diesel. In totaal is ruim 5 miljoen liter HVO verbruikt: goed voor zo’n 10.000 ton minder CO2-uitstoot.

Twee elektrische walsen van Dura Vermeer bij laadvoorziening op bouwplaats

Elektrische walsen worden opgeladen. Foto: Rijkswaterstaat.

Tweedehands bouwmaterialen

Ook werden tweedehands materialen gebruikt waar het kon. Natuurlijk wel na een grondige inspectie, zodat men zeker wist dat ze nog tientallen jaren mee kunnen. Onder meer vangrails en damwanden hebben bij de A16 Rotterdam een tweede leven gekregen. Dat geldt ook voor de portalen: de grote, witte constructies waaraan de matrixborden boven de weg hangen. Wel zo duurzaam, want door te gebruiken wat er al is, hoefden er geen nieuwe materialen te worden geproduceerd. Dat scheelt weer CO2-uitstoot.

Bekijk de video op rijkswaterstaat.nl.